Heineken: meet our newest beer glass
Via Linkedin (met ruim 1,8 miljoen volgers) presenteert de ‘Heineken Company’ haar nieuwe bierglas: 'Made from 99% recycled glass.'
DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
Springbok transformeert kerk tot hoofdkwartier
Communicatiebureau Springbok en de architecten van Officeu hebben de Sint-Albertus kerk in Mechelen een bijzondere dubbelfunctie gegeven: als het nieuwe internationale hoofdkantoor van het bureau én als ontmoetingsplek voor buurtbewoners.
DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.
BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.
BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.
Uitzendbureau The Social Pact lanceert nieuwe positionering en identiteit
The Social Pact richt zich met name op jongeren tot ongeveer 25 jaar die een tijdelijke baan of bijbaan willen hebben bij een bedrijf dat maatschappelijke impact wil maken. Strategisch en creatief bureau Fitzroy kreeg van The Social Pact de vraag om de positionering en daarmee ook de identiteit van dit uitzendbureau aan te scherpen.
Heinz gaat met vleesvervangers de markt op
In de tweede fase van de campagne ‘Neem een break van vlees, niet van smaak’ staat Heinz de komende weken op vijf stadsmarkten.
VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.
Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’
DOSSIER AI De beeldrevolutie van Dall-E uitgelegd
Welke mogelijkheden biedt Dall-E werkelijk? Zijn er ethische en juridische grenzen? En wat hebben marketeers er aan? Kunnen creatieven bij communicatiebureaus nu vroegtijdig met pensioen?
Bristol lanceert vegan sneakers in samenwerking met ACBC
Bristol heeft samen met het Italiaanse sneakermerk ACBC (Anything Can Be Changed) vegan sneakers gelanceerd. Elise Vanaudenhove, CEO Bristol: ‘Verduurzaming is de allerbelangrijkste uitdaging waar we als modesector op moeten focussen.’
Samsung lanceert eerlijke campagne met de pros en cons van een smart home
Met de nieuwe campagne van de hand van Cheil laat Samsung zien wat SmartThings in huis kunnen betekenen voor pubers (en hun ouders).
Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.
Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!
DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’. Deze beroemde quote uit de film '2001: A Space Odyssey' was meer dan vijftig jaar geleden voor het grote publiek misschien wel de eerste kennismaking met kunstmatige intelligentie.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'
Bij de deep dive naar reclametarieven mag één van de grootste reclamebureaus van Nederland uiteraard niet ontbreken. We vroegen CEO Rik Ledder van reclamebureau TBWA\Neboko of er iets algemeens valt te zeggen over hun tariefstelling en het liefst natuurlijk welke factuurtjes zij de deur uit doen. Maar zo concreet als Joe Public durft te zijn in hun tariefstelling, kan Ledder helaas niet zijn. ‘Te complexe materie’.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Wat kost wat in de reclame?
In onze zoektocht naar transparantie in kosten voor reclame en marketing brengen we een bezoek aan bureau Joe Public dat zoals bekend een Take-Away-model hanteert en alle prijzen gewoon open en bloot exposeert op een menukaart aan de muur. In gesprek met strateeg en founder van het bureau, Jeroen van Eck, over de details, want the devil is in the details, ook in reclame.
Renault lanceert virtuele 3D-winkel
Automerk Renault lanceert zijn eerste virtuele 3D-winkel. Eén van de producten die daar te koop is een paar sneakers, geïnspireerd op de Renault 5 Turbo. Er worden 960 paar van die sneakers gemaakt.
Renault Twingo: hoe design mede het succes van reclame kan bepalen
Copywriter/tekstschrijver Marc van Domburg Scipio van MFG Media interviewde designer Patrick le Quément, de ontwerper van de wereldberoemde Renault Twingo over de rol van design in relatie tot reclame en marketing.
The Erased font wist woorden als statement tegen opgesloten journalisten
Het aantal journalisten dat wereldwijd gevangen wordt gezet stijgt. Creatief bureau 180 uit Amsterdam ontwikkelde daarom in samenwerking met Free Press Unlimited een lettertype dat zichzelf uitwist, om aandacht te vestigen op het gevaar waarin vele journalisten verkeren door hun werk te doen.
Silvercrest designapparatuur nu leverbaar bij Lidl
Lidl voegt een nieuwe merklijn aan haar assortiment toe: Silvercrest designapparatuur. Het merk omvat bijna alles met een stekker: van keukenapparatuur tot ventilatoren en scheerapparaten.
Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst: 'Onze merken produceren redactionele en commerciële content op dezelfde wijze'
Anne Marije de Vries Lentsch is Chief Commercial Officer Hearst Netherlands en één van de sprekers tijdens het Branded Content Event 2023 op dinsdag 16 mei in DeFabrique te Utrecht. Een korte kennismaking.
Glenfiddich whisky en Byborre presenteren mode uit de toekomst
Hoe ziet de wereld eruit in de verre toekomst? Die vraag staat centraal op Taste The Future, het platform van whiskymerk Glenfiddich voor ontwerpers om hun ideeën over de toekomst te delen. Op uitnodiging van het merk presenteert de Amsterdamse textielstudio Byborre als eerste hun visie op de mode uit de toekomst.
Daniel Sytsma naar Code d'azur
Internationaal creatief bureau Code d’azur heeft Daniel Sytsma aangetrokken als Executive Creative Director (ECD). Sytsma maakt de overstap een half jaar nadat hij stopte bij Dentsu Creative in Amsterdam.
Kröller-Müller Museum: back to the future
Bij futurisme denkt men misschien aan de toekomst, maar in het Kröller-Müller Museum gaat het vanaf 29 april over een toekomstbeeld van ruim 100 jaar geleden.
Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'
Gijs Peetsold is Senior Creative Director bij Ally, het creatief strategisch bureau van Ad Alliance, een van de sponsors van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.
RTL introduceert nieuwe visuele identiteit
RTL introduceert in Nederland één nieuw logo voor alle kanalen en het corporate merk. Het nieuwe logo kleurt mee met de content.
Zalando lanceert maatinclusieve schoenencollectie
Zalando lanceert op 8 mei 2023 een maatinclusieve schoenencollectie in samenwerking met zeven designermerken in de maten 35 tot en met 46. Zalando ondersteunde de designermerken met een investering in schoenmallen om extra maten mogelijk te maken als aanvulling op hun gebruikelijke assortiment.
Betere wettelijke bescherming voor creatieve prestaties
De creatieve prestaties van makers en uitvoerend kunstenaars worden voortaan wettelijk beter beschermd. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming en staatssecretaris Uslu voor Cultuur en Media hebben hiervoor de Wet auteurscontractenrecht uit 2015 aangescherpt.
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’
Paleis Het Loo ‘on-Nederlands mooi’ volgens nieuwe merkcampagne
Paleis Het Loo is vanaf 22 april jl. weer open. Daarmee is de grootste verbouwing en vernieuwing uit de geschiedenis van Paleis Het Loo afgerond. Persuade wil in de nieuwe merkcampagne laten zien dat het paleis ‘on-Nederlands mooi’ is geworden.
Nutri-Score definitief hét nieuwe voedselkeuzelogo in Nederland
Nutri-Score wordt wettelijk aangewezen als het voedselkeuzelogo dat Nederlandse fabrikanten en supermarkten mogen gebruiken voor hun levensmiddelen. Iedereen die boodschappen doet, kan dit extra hulpmiddel gebruiken om per productcategorie een keuze te maken.
Bureau This Agency biedt diensten aan op Koningsdagkleedje
Het Amsterdamse This Agency heeft een digitale draai gegeven aan een welbekende Koningsdagtraditie: het kleedje met tweedehands spullen.
Producent laadoplossingen EVBox onthult nieuw merkimago
EVBox, producent van all-in-one laadoplossingen voor elektirsche mobiliteit, ondergaat een rebranding. De nieuwe merkidentiteit die volledig intern ontwikkeld is, weerspiegelt de nieuwe generatie alles-in-één producten en diensten van het bedrijf.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Marketeers op stelling: 'Ik loop leeg op mijn bureau'
Een Dossier in het kader van het aloude adagium ‘uurtje factuurtje’ - al dan niet geschreven met een vork - vraagt om een stelling als een knuppel in het hoenderhok. De redactie verwachtte een volmondig nee, maar de antwoorden bleken toch iets genuanceerder. Oké, N=3, maar er blijken nog urenfabrieken te bestaan.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Het was wild west met bizarre tarieven'
Retailmarketeer René Repko heeft meer dan 25 jaar ervaring in leidinggevende marketingfuncties bij diverse grote retailers zoals Albert Heijn, Hema, Sligro, Rituals en Action. Nu werkt hij op interim-basis, waarbij hij uitgaat van een omnichannel aanpak. Een gesprek over tarieven vroeger en nu, de waardering voor creativiteit, budgetten en waar voor je geld.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing