[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
[column] Micro-moments of happiness
Wie de trendrapportages voor 2024 leest of hoort wordt niet bepaald vrolijk. Het wordt niet beter. Oorlog, verharde samenleving, inflatie en klimaatverandering blijven dit jaar overheersen.
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
[Marketing the Rainbow #51b] Zalando’s reis van activisme naar maatinclusieve schoenen
Zoals ik vorige week beschreef begon Zalando pas vrij laat met aandacht te geven aan diversiteit in MarCom. Maar toen gingen ze ook echt los. Van spetterende online campagnes tot activeringen bij evenementen, en van steun aan onderdrukte groepen tot speciale producten.
[Marketing the Rainbow #51a] Zalando gaat van controverses naar verborgen verhalen
In de modewereld lopen niet alleen veel regenboogmedemensen (noteer dit even voor Scrabble) rond, maar wordt ook volop aandacht besteed aan de bijbehorende consumenten.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
[column] The sky is the limit
Veel bedrijven en organisaties hebben op weg naar het nieuwe jaar vaak meer aandrang om een meer offensieve strategie te bedenken en die zo mogelijk ook uit te voeren. Niets nieuws zou je denken, maar anders wordt het als je als bedrijf in een compleet andere bedrijfstak wil stappen.
[column] AI Pin en de toekomst van interactie
Met de introductie van Humane’s AI Pin is er eindelijk weer eens een interessant nieuw mobiel apparaat op de markt. Na jaren van slechts incrementele innovatie hebben we nu een compleet nieuwe gadget dat doet denken aan de intelligente assistent uit de film Her. Gaat de AI Pin onze smartphones vervangen?
[Marketing the Rainbow #49] Everyone's Gay in Amsterdam
Er gaat in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld om, en LHBT’ers zorgen voor een meer dan proportioneel deel daarvan. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep: o.a. bij hotels en vliegmaatschappijen – maar ook bij bestemmingen.
[Marketing the Rainbow #48] Ik ben Amsterdam
Eerder beschreef ik hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep, o.a. bij 'bestemmingen'.
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
[column] Made in Germany
Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
[column] Nieuwe automerken? Maak je merk snel cool en zichtbaar
Nieuwe automerken denderen in raptempo de Nederlandse automarkt binnen. Wat moeten de nieuwkomers doen om tussen de oren van de Nederlandse autokoper te komen?
[column] Wie kan kiezen, kiest Audi?
Veertig jaar na het op de markt komen van de Audi 100 biedt Audi nu de 100% elektrische Audi e-tron GT aan. Maar wie is eigenlijk de doelgroep van deze luxe zakensedan?
[column] Dutch Design Week door de ogen van Fitzroy
DDW 2023 is weer een feit! Bureau Fitzroy was er natuurlijk weer bij om nieuwe talentvolle ontwerpers te spreken en de laatste trends te verkennen. Van Mars-proof hardloopschoenen tot hoe we onze eigen schoenen kunnen maken... de nieuwe generatie ontwerpers pleiten luidkeels voor maatschappelijke verandering en laten ons zien hoe dat moet. Hier lees je zeven van onze favoriete projecten.
[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist
Volvo is een van oorsprong Zweeds bedrijf (est. 1915), dat in 1999 werd verkocht aan Ford Motor Company en sinds 2010 eigendom is van de Geely Holding Group, een Chinese multinational. Ze waren een van de vroegste deelnemers aan Marketing the Rainbow, zeker in de autobranche.
[Marketing the Rainbow #43b] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de ondergang
Nadat Abercrombie & Fitch (A&F), dat al bestaat sinds 1892, vooral via de gay markt in de jaren ’90 en ’00 razendpopulair werd, liep het merk enorm veel schade op door intern beleid en publieke schandalen. Vorige week schreef ik over de opkomst van het merk, nu kijk ik naar de ‘ondergang’.
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?
Menig automobilist twijfelt nog over elektrisch rijden, vanwege de prijs en de actieradius. De EV Experience op het circuit van Zandvoort kan dan ook niet op een beter moment plaatsvinden.
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
[column] Peugeot 205: al 40 jaar een magisch nummer
Hij staat inmiddels bekend als het model dat het Franse concern van de ondergang redde. Onze columnist Jos van den Bergh staat stil bij de verjaardag van de Peugeot 205.
[column] Totaalmarketing
Bestaat er naast totaalvoetbal ook zoiets als totaalmarketing? Marketing waarin elke vezel en zenuw geprikkeld wordt, waarbij alles op elkaar is afgestemd? En bestaat er zoiets als totaalbranding?
[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of Ferrari?
Nu ook de supercars niet aan elektrificatie kunnen ontsnappen krijgt de strijd tussen Lamborghini en Ferrari een nieuwe dimensie. Wie wint dit sprintje? Onze automotive columnist Jos van den Bergh analyseert.
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
[column] Duurzaam dromen en dansen met Mojo
Het festivalseizoen draait op volle toeren en, met eindelijk lekker weer, is het zoals je hoopt dat een festival is: lekker buiten, zonnetje, drankje, chillen en dansen. Oké, je moet even diep in je buidel tasten, maar dan heb je ook wat.
[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in drie delen geknipt heb. Vandaag het derde en laatste deel.
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
[column] Twitter? Het merk is Musk, Elon Musk...
Elon Musk is oprichter, voorzitter, CEO en CTO van SpaceX. Hij is een ‘angel investor’, CEO en productarchitect van Tesla Inc. Musk is oprichter van The Boring Company (wát een briljante naam voor een boorbedrijf) en medeoprichter van Neuralink en Open AI.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing