Biobased meets design

Biobased meets design
  • Design
  • 29 okt 2014 @ 10:57
  • Link
  • Gijs de Werker
    Gijs de Werker

    oprichter/eigenaar
    usem note cards
  • ProductdesignInnovatie

‘Design maakt de wereld beter’ was het onderschrift van de dertiende Dutch Design Week in Eindhoven; logisch dus dat er ook veel aandacht was voor het gebruik van duurzame materialen. Noord-Brabant greep het evenement aan om zich te presenteren als provincie waar creativiteit en innovatie samen komen en organiseerde onder de titel ‘Biobased meets Design’ een tour langs ontwerpers die producten maken van algen, koffiedrap, of de natuurlijke kleurstof van tomaten.

Voortrekkersrol
Wie bij de term ‘biobased’ überhaupt een beeld heeft, zal waarschijnlijk eerder denken aan verpakkingsmateriaal en biobrandstof, dan aan fraai vormgegeven lampenkappen of huishoudelijke producten. Toch is volgens Willem Sederel (directeur Biobased Delta) de verbinding met de creatieve industrie van groot belang en ziet hij een voortrekkersrol weggelegd voor kunstenaars, architecten en ontwerpers. “Innovatief design draagt bij aan een brede acceptatie van duurzame materialen in de maatschappij en is daarmee essentieel voor het creëren van een marktvraag.”

Levende kleuren
Aan voortrekkers geen gebrek tijdens de Dutch Design Week. Vormen, materialen, geuren en kleuren; niks is heilig, alles is onderhevig aan het experiment.

Zo heeft de Avans Hogeschool onderzoek gedaan naar het gebruik van natuurlijke kleurstoffen, vervaardigd uit paprikapitten, tuinbonen, aubergines en brandnetels. Onder het mom van ‘in de natuur zijn kleuren geen moment hetzelfde’, worden we aangemoedigd om anders tegen natuurlijke kleurveranderingen aan te kijken. Een muur die mee verandert met de seizoenen. Waarom niet?

Geoxideerd textiel
Een variant hierop is het ‘geoxideerd textiel’ van Michelle van der Poel. Door de kleuren en structuren van geoxideerd metaal over te brengen op textiel, laat ze zien dat de natuur ook op de sloop de mooiste creaties tevoorschijn tovert; mintgroen, azuurblauw, geeloranje of bruinrood, het oxidatieproces draait er z’n hand niet voor om.

Kom er maar eens op
Iets verderop staat de Frans/Britse ontwerpster Marlene Huissoud met een collectie vazen die niks minder dan een feest voor het oog is.

Het zwarte, glimmende materiaal waar de vazen uit bestaan, blijkt bij navraag propolis te zijn. Als dochter van een bijenhouder is ze gefascineerd geraakt door de lijmachtige substantie die bijen gebruiken om hun korf te beschermen tegen parasieten, virussen en ander onheil. Ze is het spul gaan koken, wist de verschillende bestanddelen van elkaar te scheiden en heeft er met de techniek van het glasblazen vorm aan gegeven. Kom er maar eens op.

Biobased bar
Na drie uur rondstruinen en me laven aan het werk van tientallen ontwerpers, is het tijd voor de lunch. Ik pak een biologisch broodje en een handgeperste jus d'orange van de biobased bar en eet die op aan een duurzaam gefabriceerde statafel. Ik begin me al helemaal thuis te voelen, in die biobased society.
 



Gijs de Werker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken