Multibranding: symptoom van onduidelijk merkenbeleid

Multibranding: symptoom van onduidelijk merkenbeleid
  • Design
  • 22 okt 2014 @ 09:15
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • BrandingPackaging design

Een ‘one of a kind’-merk is het summum van duidelijkheid. Heineken is pils en pils is Heineken. Maar in een tijd dat assortimenten uitdijen worden er gecompliceerdere merkmodellen gebruikt. De endorsementstrategie is gemeengoed geworden om nieuwe proposities te kunnen introduceren met de garantie van een ouder, vertrouwd en bekend merk. Het wordt ingewikkelder als een merk met een endorsement zelf weer als endorsement gaat fungeren, waardoor een drietrapsraket ontstaat...

Douwe Egberts staat voluit uitgeschreven en vermeld met het DE logo: dubbelop is eens zo dik. Maar bovenal is de vraag gerechtvaardigd waarom het nieuwe Sarista ook nog eens de endorsement van Senseo nodig heeft. De smaak die daaraan kleeft is toch niet echt een aanbeveling? Los daarvan verdient de stapeling van logo’s geen schoonheidsprijs.

Hoe uitgebreider het aanbod, hoe meer informatie op een verpakking nodig is om duidelijkheid te scheppen. De vraag is gerechtvaardigd of bij supermarktartikelen de consument wel de tijd neemt en in staat is alle informatie in zich op te nemen. Zo wordt bij multibranding, het fenomeen van meerdere merken en labels op een verpakking, een soort hogere wiskunde. Wat te denken van het volgende voorbeeld:


Het is ongelooflijk dat er vijf merklagen zijn voor één propositie:

  1. SC Johnson
  2. Glade ®
  3. Brise ®
  4. Un-toque ® One touch ®
  5. Relax Zen, Relaxing Zen

Een geforceerde opeenstapeling van logo’s vindt plaats, hetgeen leidt tot een strijd om aandacht. Geen van de logo’s krijgt letterlijk en figuurlijk de ruimte om zijn verhaal te vertellen. En ondanks alle informatie heb je nog geen flauw idee over welk luchtje het gaat! In dit geval vervliegt niet alleen het product, maar ook de propositie.

Een juist merkenbeleid is voorwaarde voor goed designmanagement, dat moet resulteren in duidelijke, begrijpelijke en overtuigende verpakkingen. Meerdere heren kunnen niet tegelijkertijd gediend worden. Kiezen vóór is kiezen tegen!

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken