Digitale strijd met kanker

Digitale strijd met kanker
  • Design
  • 12 nov 2014 @ 15:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieInnovatieProductdesign

De kankercijfers blijven angstig: een op de drie mensen krijgt kanker, en een op de vier daarvan overlijdt. Maar wat als we 21ste eeuwse technolgie gebruiken om kanker vroegtijdig te diagnosticeren? "Disease: Technology and the Cure for Cancer": hét topic van Jorge Soto op de Web Summit 2014 in Dublin.

Er vroeg bij zijn
Een vroegere compagnon vloog in zijn vrije tijd commercieel op kleinere toestellen. Voor zijn werk kreeg hij halfjaarlijks een medische keuring. Bij één van deze controles constateerden artsen een agressieve kankersoort in een vroeg stadium. Toch heeft hij het nu tien jaar later overleefd dankzij de zeer regelmatige controles via zijn werk. Iets wat voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zou moeten zijn.

MicroRNA detection platform
We hebben 21ste eeuwse technologie om kanker te bestrijden, maar gebruiken 20ste eeuwse methodieken om de ziekte te diagnosticeren. Vandaag de dag wordt kanker in fase 3 of 4 gedetecteerd. Jorge Soto en het bedrijf Miroculus willen met het MicroRNA detection platform kankerdetectie in de vroegste stadia mogelijk maken met technologie die betaalbaar en beschikbaar is voor iedereen. In Jorges woorden: “Onze geliefdes en families zijn te waardevol, de mensheid is te waardevol. We moeten de oorlog met kanker aan blijven gaan met al onze kennis en inventiviteit.”

MicroRNA’s
Er zitten biomarkers in bloed: MicroRNA’s. Die biomarkers hebben kenmerken die in een bepaalde volgorde zijn te vertalen naar een specifieke kankersoort. Het idee is verbluffend eenvoudig: met het MicroRNA detection platform zijn die kleine microRNA’s simpel en snel te detecteren. De werking is als volgt: verdeel met een pipetje een klein beetje bloed over 8x12 vakjes in een grid. Als een bepaald soort microRNA aanwezig is, licht het vakje groen op. Een iPhone fotografeert de verschillende kleuren die oplichten. Na 60 minuten is het profiel klaar. Door de unieke combinatie van oplichtende vakjes wordt bepaald of er kenmerken van kanker in iemands lichaam zitten, en om welke kankersoort het gaat. Zelfs in de allereerste fase.

“We moeten de oorlog met kanker aan blijven gaan met al onze kennis en inventiviteit” – Jorge Soto

Democratisering van de zorgindustrie
Wanneer je dit in het perspectief van Apple’s Healthkit, Google Fit en de stijging van financiering voor health startups plaatst, is de conclusie snel gemaakt: de zorgindustrie krijgt steeds vaker een enorme innovatieve impuls uit de digitale hoek. Niet zo vreemd, want hoe meer digitale data, hoe beter de medische professionals onderzoek en voorspellingen kunnen doen. Met nieuwe technologieën als die van Miroculus kan nu voor een fractie van de kosten – die liggen op 1/50ste van een normaal onderzoek - aan preventie en onderzoek worden gedaan. Het complete Miroculus project is open source, weg van de patenten en beperkte – lees: hoge winsten op onze gezondheid - beschikbaarheid. Dit is democratisering van de zorgindustrie.

Wat als?
Miroculus plaatste de hele Web Summit 2014 in een ander daglicht, en zette de (online-) wereld toch een beetje op zijn kop. Het was de enige talk op de Websummit waar mensen stonden te juichen op hun stoelen. Wat kunnen we toch veel bereiken en ver komen, met alleen de vraag “Wat als het wél kan?”. Want besef je: slechts één 3D printed omhulsul, één grid met 96 vakjes gevuld met een biochemisch goedje en één iPhone met een camera en app maakt van onze wereld een betere en gezondere plek. Ook voor volgende generaties van onze geliefdes.

In de video onder dit bericht Jorge's (vergelijkbare) TED talk van Oktober 2014.

Dit artikel is geschreven door Max Pinas, online strateeg bij digtal Agency TamTam. Hij schrijft en spreekt met een disruptieve kijk op nieuwe technologie. Met een bijzondere fascinatie over hoe online een positieve bijdrage levert aan de wereld.


Het meetapparaat van Miroculus



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken