De optische illusie van het Sonos-logo

De optische illusie van het Sonos-logo
  • Design
  • 24 feb 2015 @ 12:57
  • Link
  • Paul Sluis
    Paul Sluis

    Brandmanager B2C & Social media
    KLM Nederland
  • Visual idInnovatieGraphic

Mijn Sonos-installatie voorziet mij helaas vaker van stilte dan van geluid, daarnaast functioneert de bijbehorende app minder goed dan de app van mijn Turkse bakker op de hoek. Nee, ik had duidelijk meer verwacht van een dergelijke kostbare aankoop. Ondanks dat verraste de muziekgigant mij onlangs wel met een briljante vondst op designgebied.

Het lijkt vrijwel onmogelijk om geluid te visualiseren in een logo. Niets is minder waar zo blijkt. Het op het eerste gezicht ietwat hypnotiserende Sonos logo, waarvoor je als je er langer dan 20 seconden naar kijkt, aan de paracetamol moet om migraine te voorkomen, herbergt een verborgen schat. Door over het logo te scrollen op beeldscherm of smartphone ontstaat een optisch bedrog waarbij het logo uit het niets verandert in een heuse sound woofer. Briljant gevonden en ‘right on the spot’.

Niet alleen een beeldmerk dat zich in je brein wil nestelen, maar ook een verassende manipulatie waardoor je nog bewuster naar het logo kijkt. En er wordt zelfs over geschreven, zo blijkt…
Zijn er meer voorbeelden van levende logo’s? Zeker! Onlangs schreef Design Week over het Sonos logo en andere varianten.

Paul Sluis

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken