Steal with pride!
- Design
- 5 mrt 2015 @ 11:48
- Link
-
Mark van Iterson
Manager Global Heineken Design & Concept
HEINEKEN International - Inspiratie
- 5 mrt 2015 @ 11:48
- Mark van Iterson
Iedere ontwerper wil oorspronkelijk werk maken, niemand wil kopiëren. Maar zo heerlijk helder zwart wit is de wereld niet. Vrijwel niets is 100% nieuw. Ook in de meest baanbrekende ontwerpen zit altijd wel iets wat je een kopie zou kunnen noemen. Kopie is dan misschien niet het goede woord. ‘Inspiratie’ klinkt al beter.
De hand van Coco
In de innovatieve wereld van de smartphones staat de ouderwetse post-enveloppe symbool voor je e-mail, en de antieke telefoonhoorn voor Whatsapp. Hadid’s vernieuwende architectuur komt voort uit plant- en dier-vormen, Yves Saint Laurent brak definitief door dankzij zijn Mondriaanjurken, en ook in de nieuwste Chanel collectie herken je nog steeds de hand van Coco zelf.
Dergelijke vormen van kopiëren, of inspiratie, of ‘voortborduren op’, zijn geweldig. Het geeft een referentiekader, het zorgt ervoor dat we nieuwe ontwerpen begrijpen en herkennen. En het zorgt voor een ongekende rijkheid aan variaties op een thema; waardoor we als consument de mogelijkheid hebben om onze persoonlijkheid uit te drukken door allemaal onze eigen mooiste broek uit te kunnen zoeken en favoriete lamp te kunnen kopen.
Bovendien zorgt het voor continue verbetering en vooruitgang. In een leercurve bouw je per definitie op eerdere, ook op andermans, ervaringen. Newton zei heel mooi bescheiden: “If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants.”
Remix our future
Ik schrijf dit stukje op het vliegveld van Sao Paulo. Op weg terug van de lancering van een nieuw Heineken fles-ontwerp; de winnaar van een open competitie. De briefing was: Remix our Future. We hadden een groot deel van 150 jaar visueel Heineken-archief online toegankelijk gemaakt voor creatieven uit de hele wereld, om daar inspiratie in te vinden voor een toekomstgerichte fles. Fernando Degrossi uit Sao Paulo vond 5 cirkelvormige uithangborden, uit 5 vervlogen decennia, en combineerde deze prachtig tot één beeld waarin de tijdloze iconische rode ster ontstaat. Zijn oorspronkelijke idee hebben we op de markt gebracht in alle delen van de wereld, het heeft de jonge Baziliaanse ontwerper op de kaart gezet, en voor ons bij Heineken weer aangetoond dat interessante toekomstvisies vaak niet ‘uit het niets komen’, maar hun wortels in het verleden hebbben.
Geïnspireerd geraakt?! Het Rijksmuseum, misschien wel Nederlands mooiste schatkamer vol inspiratie, is zo visionair om die niet af te grendelen, maar juist volledig open te gooien. Vrijwel alle kunst is online beschikbaar via rijksmuseum.nl/rijksstudio. En je mag er mee doen wat je wilt. De Nachtwacht op een koffiemok zetten is natuurlijk niet erg opwindend, maar als je er iets verrassends mee maakt, wat dan ook, hoe dan ook, zend het dan in voor de Rijksstudio Award. Eeuwige roem en 10.000,- Euro is de hoofdprijs. Kopieer, zuig de inspiratie op, sta op de schouders van de Hollandsche meesters, borduur voort op de Gouden Eeuw, en laat zien hoe vernieuwend dat kan uitpakken! Aanmelden kan tot 15 maart 2015, via de website of per e-mail: award@rijksmuseum.nl
Nog eentje om het nooit meer te vergeten. Dali: “Those who do not want to imitate anything, produce nothing.”
Foto: Guwashi999.
-
Mark van Iterson
- Werkt bij: HEINEKEN International
- Functie: Manager Global Heineken Design & Concept
- Website:http://www.heineken.com
- Profiel »
- Isaac Newton
- Salvador Dali
- Yves Saint Laurent
- Rijksmuseum
- Coco Chanel
- Fernando Degrossi
- Rijksstudio Award
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing