[consumententrends 2020] #5 Fusie van natuur & wetenschap

[consumententrends 2020] #5 Fusie van natuur & wetenschap
  • Design
  • 30 mrt 2017 @ 10:30
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Trends

Om als merk relevant te blijven, kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumententrends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap en Van mobiele telefoon naar huisrobot.

Fusie van natuur & wetenschap
We nemen over een aantal jaar afscheid van de emotiemens die verkondigt dat melk of brood heel slecht voor je is, want dat heeft men ergens gelezen. We omarmen straks eindelijk weer de (digitale) expert, die op basis van metingen en analyses zegt wat goed voor ons is. Die ons DNA kent en onze dagelijkse activiteiten volgt (Quantified Self) en precies kan aangeven of ‘s morgens een glas melk goed voor ons is of niet.

De tijd van alternative facts is dan voorbij en de real facts & figures worden in ere hersteld. We omarmen de wetenschap en ontwikkelen samen nieuwe producten. Niet voor niets verplaatst Unilever zijn Foods Innovation Center naar de Campus van de Universiteit Wageningen, om dichter bij de Food Science te zitten. Start-ups zitten vaak al dichtbij een Universiteit of kiezen steeds vaker voor een scientific advisory board.

In een nieuwe tijdgeestperiode bekijk je wat je wilt behouden uit de vorige periode en wat niet. De kracht van de natuur willen we zeker behouden, maar wel aangevuld met de wetenschap om betere producten te ontwikkelen. Producten die beter zijn voor people en planet, zoals Impossible Foods, dat na 5 jaar onderzoek en miljoenen van onder meer Bill Gates een plant-based burger heeft ontwikkeld die looks, tastes and bleeds like a real burger.



De technologie gaat er ook voor zorgen dat we van One size fits ALL naar One size fits YOU gaan; producten en diensten die 100 procent persoonlijk zijn. Een mooi voorbeeld is het bedrijf Habit  dat werkt aan Personalized food op basis van jouw DNA en bloedwaarden, zodat jij je beter voelt en beter kunt presteren.



Consumententrends 2020: Voor het bepalen van de consumententrends laat ik me als merkstrateeg inspireren door het volgen van de tijdgeest en door mijn trendwalks, zoals afgelopen jaar in Seattle, Portland, New York, Kaapstad, Londen en Berlijn. Ik geloof niet dat trends toeval zijn, zij komen namelijk voort uit het ritme van de tijdgeest. Wil je het ritme zelf ontdekken? Kijk dan onderstaande video:



Wil je de hoogtepunten van mijn trendwalks in de VS beleven? Kijk dan onderstaande video:



Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken