[consumententrends 2020] #4 Ik creëer, dus ik besta
- Design
- 23 mrt 2017 @ 09:00
- Link
-
Peter Heshof
strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
BLOOM - Trends
- 23 mrt 2017 @ 09:00
- Peter Heshof
Om als merk relevant te blijven, kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumententrends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap en Van mobiele telefoon naar huisrobot.
Ik creëer, dus ik besta
Dankzij de digitale technologie zijn we contentcreators geworden. Zeker de helft van mijn dagelijkse entertainmentconsumptie komt niet van bedrijven, maar van familie, vrienden, kennissen en vreemden op social media zoals Instagram, Facebook, YouTube en Twitter. Voor jongeren ligt dit hoger. Met apps als Musical.ly worden zij aangemoedigd om hun originele dansje of lip sync met de wereld te delen. Op social media zingt het mantra rond: ik creëer, dus ik besta.
In Samsung’s Flagshipstore in New York heb ik ervaren wat de impact is van jarenlange social media posts. Je kunt daar in je eigen Social Galaxy stappen door een ruimte binnen te gaan, die zich vult met beelden en teksten, gebaseerd op jouw Instagram-account (zie de video hieronder). Ik schrok hoeveel zin, maar ook digitale onzin er in mijn sociaal universum zat.
Maar de behoefte om te creëren gaat verder dan de social media posts. Er ligt een businesskans voor merken om mensen te helpen om iets te (co)creëren. Sportmerken als Nike en Adidas lopen hierin voorop. Zo heeft Adidas onlangs Glitch geïntroduceerd in het VK, waarmee je door de onderdelen te verwisselen, je voetbalschoen heel stylish per wedstrijd kunt aanpassen. Ook non-profit merken stappen in de creatietrend, zoals het Rijksmuseum, dat mensen aanmoedigt om los te gaan met hun kostbare meesterwerken.
Ontdek hoe groot jouw digitale wereld is bij Samsung 837 in New York:
Het Rijksmuseum geeft mensen de ruimte om creatief te zijn met de Rijks Studio:
Consumententrends 2020: Voor het bepalen van de consumententrends laat ik me als merkstrateeg inspireren door het volgen van de tijdgeest en door mijn trendwalks, zoals afgelopen jaar in Seattle, Portland, New York, Kaapstad, Londen en Berlijn. Ik geloof niet dat trends toeval zijn, zij komen namelijk voort uit het ritme van de tijdgeest. Wil je het ritme zelf ontdekken? Kijk dan onderstaande video:
Wil je de hoogtepunten van mijn trendwalks in de VS beleven? Kijk dan onderstaande video:
Eerder verschenen trends:
Opmars van de transformatie-economie
Maatschappelijk verbeterend ondernemen
Welzijn is de nieuwe status
-
Peter Heshof
- Werkt bij: BLOOM
- Functie: strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
- Website:http://www.tobloom.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing