Onschuldig design

Onschuldig design
  • Design
  • 17 mrt 2017 @ 17:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging design

Het is altijd goed om benchmarks te hebben, maar je moet ze nooit te letterlijk nemen. Regelmatig staat er in designbriefings dat de opdrachtgever wel iets zou willen hebben als Innocent. Dat moet natuurlijk niet gekopieerd worden, hetgeen overigens onmogelijk is omdat het design en de merknaam tezamen één geheel vormen. Dus gaat het erom te achterhalen wat de opdrachtgever nu precies bedoelt met zo’n referentie. En uiteindelijk beslis je samen een bepaalde kant uit te gaan en vooral je eigen weg te kiezen.

Soms kom je een merk tegen waarvan je meteen voelt dat Innocent ongetwijfeld als voorbeeld heeft gediend, maar dat er toch voldoende merkeigenheid is gecreëerd. Een mooi voorbeeld hiervan is het Braziliaanse merk Do Bem, dat zoiets betekent als ‘Van het goede’ of ‘Goed voor je’.

Het merk is in 2009 ontstaan en heeft zowel gezonde repen als 100% fruitdrankjes in het assortiment. De repen zien er helaas niet zo bijzonder uit, maar van de ontwapenende fruitsapverpakkingen wordt je meteen heel vrolijk:

Do Bem wil meer zijn dan alleen een productmerk en staat ook voor een manier van gezond leven.

De 10 geboden voor de eigen ontwikkeling maken mooi duidelijk wat het merk beoogt.

En zo kan een briljant merk als Innocent een startpunt zijn voor onschuldig design van een geheel nieuw merk.

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken