Tabaksgigant waarschuwt andere merken voor designterreur

Tabaksgigant waarschuwt andere merken voor designterreur
  • Design
  • 23 mrt 2017 @ 11:36
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tijdens mijn bezoek aan de IFE (International Food and Drink Event) in London werd ik ongemakkelijk verrast door de beursstand van Japan Tobacco International (JTI). Uiteraard niet vanwege haar sigarettenmerken zoals o.a. Camel maar, zoals ze het zelf zeggen, the future of brands. Om een wake-up call te geven aan alle voedsel- en drankbedrijven en ze te waarschuwen voor het toenemende gevaar voor hun merken. Ook zij zullen straks volgens JTI net als sigaretten moeten gaan waarschuwen voor de ‘gevaren’ die hun product meebrengt.

Omdat JTI al jaren voorop loopt in het bevechten van, volgens hen, slechte regulering, willen ze deze ervaring en expertise delen, omdat FMCG bedrijven de volgende targets zouden zijn. Voor mijn vertrek op Schiphol had ik toevallig het sigaretten schap op de luchthaven gefotografeerd. Een indrukwekkende muur van ellende die mij elke lust ontnam, maar dan ik ben dan ook geen roker.

Ik heb me laten rondleiden en deel graag deze ervaring, zonder zelf al te veel stelling te willen nemen. Als designbureau werken wij bewust niet voor tabaksproducten, maar wel voor alcohol en voedsel. Dus geïnteresseerd naar de vormgeving en argumenten was ik zeker.

De stand is ontworpen als een ouderwetse Amerikaanse kermis met verschillende attracties zoals een wheel of (mis)fortune, eenden gooien, the wall of regulations en een ‘waar’zegger. Kosten noch moeite zijn gespaard en zelfs verpakkingen van softdrink, energy drink en chocolade met een sigaretten waarschuwingsdesign. De chocolade is Velvet Milk genoemd met als waarschuwing een slecht gebit en de tekst: ‘overmatige consumptie van snoep draagt bij aan tandbederf.'

De mechanische waarzegger gaf me een ticket met wijze raad: ik moet obstakels overwinnen om succes te bereiken. Op de achterkant word ik opgeroepen me tegen deze ‘branding ban’ te keren voordat ze ook andere producten gaat bereiken.

Al is de intentie van JTI misschien dubieus, het is wel duidelijk dat ook het gebruik van vet, zout en suiker in onze voeding onder de loep genomen wordt. Willen we niet als sigaretten verpakkingen eindigen, lijkt het me logisch dat merken hier rekening mee gaan houden. Anders krijgen we wellicht een suikerklont icoontje met het aantal per pak erin vermeld, een zoutkristal met de grammen en een vetdruppel met de ml.

Geïnteresseerd? Check zelf www.thefutureofbrands.com

Deze blog is geschreven door Steven de Cleen, directeur/eigenaar van designbureau PROUDdesign

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken