[column] Roel Stavorinus: Alles voor een glimlach

12okt 201708:00
  • Design
  • 4846 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Visual id

weblog Corporate design en design in het algemeen is op z’n best als het een brug slaat tussen het een en het ander. Tussen een gebruiker en zijn device, tussen een fan en zijn merk, tussen een organisatie en zijn stakeholders. Transavia heeft dat goed begrepen, Coolblue ook en Apple begrijpt dat als geen ander. Er zijn natuurlijk heel veel goede voorbeelden, maar er is ook nog een hoop armoe in de wereld van design en communicatie.

Hermetisch gesloten bolwerken
We leven in een tijd van 24/7 communicatie en contentmarketing. Een tijd van corporate communicatie met nieuwe mogelijkheden in relatief nieuwe dimensies als video en geluid. We staan aan de vooravond van een brede toepassing van Artificial Intelligence en Virtual Reality.

Toch presenteren veel organisaties zich nog steeds als hermetisch gesloten bolwerken met een dwingende visuele identiteit. Liefst vastgelegd in handleidingen met regels en minutieuze richtlijnen die niemand wil hanteren, laat staan dat die zich überhaupt laten hanteren. Daarvoor gaat het allemaal te snel tegenwoordig.

Goed corporate design vertrekt vanuit de klant of de gebruiker en niet primair vanuit de organisatie. Goed corporate design biedt een duidelijk kader, maar laat ruimte om te communiceren, te anticiperen en mee te gaan met de tijd. Context is belangrijk, actualiteit en relevantie. Een individuele match tussen zender en ontvanger. Een dialoog in plaats van eenrichtingsverkeer.

Risicoloos
Hoe kan het dan toch zijn dat organisaties een nieuwe visuele identiteit presenteren alsof dat simpele feit op zichzelf al nieuwswaardig is? Waarom laten ontwerpers en hun opdrachtgevers zich zo sterk leiden door hun tools, dat elke website een Wordpress-site lijkt? Waarom is elke nieuwe kleur een RGB-kleur? En waarom worden logo’s zoals bij Yahoo, Google en Ebay gepolijst tot risicoloze grafische versies van zichzelf?

Omdat corporate design vaak het resultaat is van naar binnen kijken: ‘ons DNA, onze kernwaarden, onze visie en onze dienstverlening’. Corporate design is dan een moetje. Vorm met weinig reden.

Godzijdank zijn er steeds meer organisaties die design als een werkwoord, een opdracht, een ambitie zien. Die categorie bedrijven kent geen harde scheidslijnen meer tussen product en dienstverlening, of tussen medewerkers, communicatie en design. Het gaat om de klant- of de gebruikservaring. Klanten en gebruikers moeten worden begeleid op hun pad langs al hun contacten met de organisatie. Goed design merk je niet, maar herken je nog steeds. Omdat er de ambitie uit spreekt, om het jou als klant en gebruiker zo makkelijk en prettig mogelijk te maken. Omdat het vorm geeft aan jouw ervaring met die organisatie of dat merk. Zoals Coolblue het stelt: ‘Alles voor een glimlach’. Dát dus.

Dit blog is geschreven door Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg, en verschenen in MarketingTribune 17, 10 oktober 2017.

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers