Verpakking is productbeleving
- Design
- 2 mrt 2018 @ 12:00
- Link
-
Hans van der Vliet
Studio manager
Leoprinting - Packaging design
- 2 mrt 2018 @ 12:00
- Hans van der Vliet
Unboxing doet het goed op YouTube en dat geeft aan hoe belangrijk de verpakking is voor een product en een essentieel onderdeel van de customer journey.
Sommige producten moeten het er écht van hebben, zoals bijvoorbeeld parfum. Waarom zou je anders een vermogen betalen voor sommige geurtjes. Zonder de verpakking en productbeleving zou niemand er veel geld voor neerleggen.
Waarom een box als verpakking?
Verpakkingen versterken de beleving en beïnvloeden het koopgedrag. In veel gevallen geeft het ook letterlijk meer waarde. Met de juiste verpakking val je op. Des te meer aandacht er is besteed aan de verpakking, hoe meer waardering er is voor het product en het merk. Met andere woorden: met een opvallende en mooie verpakking, wordt jouw merk en/of bedrijf van belang voor de klant. Het is om het maar zo te noemen ‘de kers op de taart’.
Een verpakking moet in dit geval wel een échte box zijn, bijvoorbeeld van hard karton. Een plastic blisterverpakking communiceert natuurlijk ook met de klant, maar geeft in dat geval geen meerwaarde. Het maakt het eerder alledaags en vooral niet iets speciaals…
In het geval van de box kan deze op verschillende manieren worden afgewerkt. Meestal is de box beplakt met papier en een afwerklaag zoals vernis of folie. Ook kan er voor een speciale sluiting worden gekozen zoals een onzichtbare magneetsluiting of een sluiting met een knoop en een touwtje bij een dekseldoos. Verder kan de box voor de ultieme afwerking weer worden beschermd met een strakke laag hoogglanzende verpakkingsfolie. Een en ander is afhankelijk hoe het product in de markt moet staan.
De verpakking kan ook een onderdeel zijn van het product zoals in het geval van een memoblok.
Foto header: Drew Coffman via Unsplash
-
Hans van der Vliet
- Werkt bij: Leoprinting
- Functie: Studio manager
- Website:https://www.leoprinting.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing