[column] ‘Ik wil beleving!’: Het waarom van experience design

[column] ‘Ik wil beleving!’: Het waarom van experience design
  • Design
  • 10 jan 2019 @ 11:06
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Interactie

Het is zonneklaar dat experience centers een welkome aanvulling zijn op de middelenmix: klanten worden letterlijk ondergedompeld in een merk. Alle zintuigen komen daarbij in actie. Bovendien zijn ze één tot drie uur bezig met jouw verhaal. Vergelijk dat maar eens met enig ander medium.

Wonderwerelden

Als medeoprichter van Tinker imagineers en medeauteur van het kersverse boek Worlds of Wonder, experience design for curious people - samen met compagnon Erik Bär - vonden we het tijd onze ervaringen te delen van 25 jaar wonderwerelden bouwen over alle onderwerpen en voor alle merken. Denk daarbij aan Heineken, ASML, KPN, Nestlé en Rabobank voor wie we experience centers ontwierpen of bouwden. Maar ook het Scheepvaartmuseum, dierentuin Artis en het speelcentrum van de Nederlandse omroepen: Beeld & Geluid in Hilversum, dat momenteel compleet door Tinker wordt vernieuwd.

De vraag waarom mensen er naartoe zouden willen gaan is veel interessanter voor ons, want het antwoord op die vraag levert publiekstrekkers op. Je moet jouw centrum zien als uitje voor je bezoeker. Iemand is geen klant of prospect meer van jou, maar een welkome gast die iets bijzonders gaat ervaren. Dat is een heel andere benadering.

Eigentijdse tempel

Experience Centers, of narratieve ruimtes zoals ze ook wel worden genoemd, zijn al zo oud als mensheugenis. In zekere zin zijn ze mensheugenis. Al in prehistorische tijden werden tempels voorzien van een verhaal, of liever gezegd verhalen werden voorzien van een tempel. Alle grote architectuur wil iets vertellen over zijn eigenaar, alle grote verhalen hebben beroemde plekken. Eigentijdse organisaties kunnen van hun plek zo’n tempel maken, maar daarin worden heel andere dingen vereerd.

Bij ASML, de grote chipmachinefabrikant, werd een kantoorvloer omgedoopt tot experience center. Bezoekers aan de campus worden ondergedompeld in het verhaal van dit stormachtig groeiende bedrijf, de wereldmarketleider in chipmachines. Na een bezoek aan dit centrum begrijpt iedereen, van de basisschoolleerling tot aan de investor, wat in Veldhoven voor knappe kunsten bedreven worden.

En dit geeft een eerste antwoord op de grote vraag: hoe maak je zo’n centrum interessant voor bezoekers? ‘In deze tijd zijn we allemaal op zoek naar nieuwe ervaringen. We willen bijzondere dingen meemaken, nieuwe ideeën opdoen, nieuwe smaken proeven. Zorg dat jouw centrum die nieuwe smaken biedt. Maak een avontuur van het bezoek.’

Deze en andere tips staan in het 270 pagina’s dikke boek, bomvol tips, stappenplannen en schitterende cases.

Dit blog is geschreven door Stan Boshouwers, founding partner Tinker imagineers. Erik Bär (1969) en Stan Boshouwers (1968) studeerden Cognitieve kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Utrecht. In 1991 richtten ze experience design bureau Tinker imagineers . Zij zijn de auteurs van Worlds of Wonder.


©Mike Bink Fotografie
Interactieve muziektafel van de Music Area, Heineken Experience, Amsterdam

©Mike Bink Fotografie
Piazza van de familie experience ‘Nest’, Nestlé’s open huis in Vevey Zwitserland

©Mike Bink Fotografie
Het ASML Experience Center verwelkomt high potentials, klanten en relaties in hun hightechwereld, ASML Veldhoven

©Mike Bink Fotografie
Het Anatomische Theater laat je de 6 eeuwen wetenschap in 6 minuten beleven in Museum Boerhaave, Leiden

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken