[column] Serieus Efteling?
- Design
- 29 jan 2019 @ 12:24
- Link
-
Marc van Eck
CEO
New Growth Strategies - Branding
- 29 jan 2019 @ 12:24
- Marc van Eck
Terecht is de Efteling voor veel marketeers een fantastisch voorbeeld. Een merk dat heel consequent zorgt voor een betoverende beleving. Ook ik ben fan, hoewel het eerlijk gezegd jaren geleden is dat ik met mijn kinderen door het park heb gesjokt.
De laatste jaren kom ik meestal om voor klanten een verhaal over merkpositionering te vertellen, waarna de klant door de Efteling op sleeptouw wordt genomen.
Onthutste vriend
Vanmiddag kreeg ik een mail van een onthutste vriend die op een regenachtige zondag - 27 januari - de andere kant van de Efteling moest meemaken. Als hardwerkende burger had hij voor zijn groep van negen personen het volle pond betaald en expres gekozen voor een dag met regen in de hoop dat het dan lekker rustig zou zijn.
Niets bleek minder waar. Tot zijn verrassing was er file voor de Efteling en toen hij eindelijk bij de poort aankwam hingen daar lelijke gele spandoeken en kreeg hij een gele muts op zijn kale hoofd gedrukt. Het bleek een soort Jumbo-klantendag. Het park was ondanks het slechte weer bomvol. De Jumbo-klanten bleken minder dan 20% van zijn prijs betaald te hebben en bleken ook nog van het meest luidruchtigste soort. Ondanks dat de Efteling-app slechts een wachttijd bij de Baron van één uur beloofde, bleek het ruim twee uur. Kortom, mijn goede vriend voelde zich terecht volledig bedrogen. Niets van zijn verwachting was uitgekomen. Blijkbaar zit Efteling vol op de commerciële toer, vult lege dagen voor een habbekrats met klanten van andere merken en laat ondertussen echte klanten ook gewoon komen en zet hen daarmee letterlijk in de kou.
Serieus Efteling?
Uiteraard adviseerde ik mijn vriend een klacht in te dienen en ik verzekerde hem dat de Efteling dan binnen no time fantastisch over de boeg zal komen, maar helaas ook mijn belofte bleek vals. Mijn vriend kreeg een mail terug dat zijn klacht ticketnummer 1166071.00 had gekregen en dat de Efteling er naar STREEFT om binnen 3 WEKEN te antwoorden. Ik had echt gedacht dat zij hem zouden beloven binnen 24 uur te reageren, we leven immers in een 24-uurs economie. En het ticketnummer suggereert toch niet dat de Efteling al meer dan 1 MILJOEN klachten heeft gehad. Dit jaar, sinds 2000, sinds de oprichting? Helaas ook zonder in de Efteling geweest te zijn is bij mij ook de betovering even ver te zoeken.
-
Marc van Eck
- Werkt bij: New Growth Strategies
- Functie: CEO
- Website:https://www.newgrowth-strategies.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing