[column] Gendergelijkheid: ondernemen vanuit liefde in plaats van angst
- Design
- 23 sep 2019 @ 09:50
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Maatschappij
- 23 sep 2019 @ 09:50
- Gastblogger
Vorige week vond het Rise & Lead Women Summit plaats in het WTC Den Haag, waar uitgebreid werd gesproken over gelijke rechten voor vrouwen in topfuncties. Is dat anno 2019 nou echt nog nodig?
Het streven in Nederland is om minimaal 30% vrouwelijke leiders in topfuncties te hebben. Op dit moment is dat 15% (bron: CBS). Dat moet anders kunnen toch?
Angst lijkt het grootste probleem
Poonam Baruavan, van Will Forum India en co-founder Rise & Lead, vindt dat ook: 'We moeten zorgen voor een gelijk speelveld, waar iedereen toegang heeft tot alle functies en met nul discriminatie.' Dat gebeurt nog veel te weinig. Waarom? Angst lijkt het grootste probleem en dat heeft verschillende redenen. Fleur van Bruggen, Communications Director Unilever Benelux: 'Ik denk dat het heel belangrijk is dat mannelijke leiders niet alleen diegene aannemen, die ze bij wijze van spreken, in de spiegel toekijkt.'
Als een vrouw faalt dan heerst er de angst dat de man die haar aannam daar medeschuldig aan is, maar als een man een fout maakt, dan is dat geen enkel probleem
Sheila Gemin Client Executive Atos en Co-President PWN Global, vult aan: 'Als een vrouw faalt dan heerst er de angst dat de man die haar aannam daar medeschuldig aan is, maar als een man een fout maakt, dan is dat geen enkel probleem. Fouten kun je maken.'
Vrouwen willen zich eerst bewijzen
Maar ook vrouwen maken vaak keuzes vanuit angst. Ze durven niet te zeggen wat ze willen, wat hun doel is en waarvan ze dromen. Een bekend voorbeeld schetst dat vrouwen vinden dat ze zichzelf eerst moeten bewijzen voordat ze een loonsverhoging ‘verdienen’. Mannen willen eerst het gevraagde salaris en daarna gaan ze zichzelf pas bewijzen.
Vrouwen vinden dat ze zichzelf eerst moeten bewijzen voordat ze een loonsverhoging ‘verdienen’. Mannen willen eerst het gevraagde salaris en daarna gaan ze zichzelf pas bewijzen
Wat kunnen doen om de genderkloof te verkleinen? In mijn ogen moeten we beginnen meer keuzes te maken vanuit liefde in plaats vanuit angst.
Dus mannen: gun een vrouw een baan omdat ze de juiste kennis en kwaliteiten heeft. Geef haar de kans om fouten te maken, daar leert iedereen van. Stel jezelf open voor veranderingen, niet alles hoeft op jouw manier. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Vrouwen: investeer in meer zelfliefde en dan bedoelen we niet met een glas wijn in bad zitten. Sta op, laat je horen en vraag om wat je wilt. Ga op zoek naar een rolmodel en leer daarvan. Maar wees vooral niet te streng voor jezelf. De stem in de hoofd is vaak een stuk onaardiger dan dat de wereld om je heen is.
Zoals Ebere Akadiri, oprichter van het summit, zou zeggen: Rise & lead women!
Dit artikel is geschreven door Letizia Luijs van Winkelman en Van Hessen.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing