[column] CES 2020: Een verslag van VanBerlo

[column] CES 2020: Een verslag van VanBerlo

Tijdens de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) ontpopt Las Vegas zich tot een waar walhalla op het gebied van tech en innovatie.

Verspreid over de stad toonden meer dan 4.400 bedrijven hun producten aan een totaal aan 175.000 bezoekers. Onder die bezoekers bevonden zich Han Toebast (business development & strategy director) en Eric Biermann (design & development director) van VanBerloAgency. In dit artikel delen zij hun ervaringen tijdens deze enerverende week.

CES is niet zomaar een beurs. Ondanks de hoge ticketprijs, of misschien wel juist daardoor, is CES bij uitstek een beurs om gelijkgestemden te ontmoeten of deals te sluiten. Het is een kans om te netwerken als geen ander. Naast de grote, gevestigde merken, is het ook een plek waar start-ups de kans krijgen om hun ideeën écht wereldkundig te maken, onder andere door de enorme media-aandacht die het evenement genereert.

Netwerkwaarde CES

Wij vroegen ons af hoe dit werkt en spraken met een aantal exposanten. Hydraloop, het Nederlandse waterrecyclingbedrijf, won bijvoorbeeld de Engadget best of the best at CES2020-award, wat hen in één klap meer dan 250 orders wereldwijd opleverde. Of de Delftse start-up Nowi - chip die energie haalt uit elektromagnetische straling en kinetische energie om ons heen zoals GSM, wifi, licht en beweging - die op gemiddeld tien follow-up afspraken per dag uitkwamen.

Natuurlijk hebben we ook gesproken met onze partner EVBox - leverancier van laadpalen en servicepakketten. Zij stonden met twee stands, met hun merken EVBox en Everon, op CES en lieten hiervoor maar liefst 35 medewerkers naar het zonnige Vegas overvliegen om onder andere de laadpalen ontworpen door van VanBerlo te tonen. Ze lieten ons weten dat de charme van CES inderdaad voor een groot deel in de netwerkwaarde zit. Veel bedrijven sturen hun CEO of iemand uit de directie. Als exposant zit je daardoor dicht bij het vuur op CES.

In plaats van inspiratie haalt men op CES keiharde business

Net als de stad Las Vegas is CES op het eerste gezicht erg indrukwekkend. Of je er nu van houdt of niet, er gebeurt zoveel dat je niet anders kunt dan er volledig in opgaan. Hij die op zoek gaat naar inspiratie kan hier dan ook zijn hart ophalen aan al het technische vernuft en de gekste gadgets. Het is echter de vraag of al deze innovaties wel zo zinvol zijn, en daadwerkelijk waarde toevoegen. Bij een zelfreinigende kattenbak of een toiletpapierrobot hebben wij sterke twijfels.

Zijn al die innovaties wel zo zinvol en voegen een zelfreinigende kattenbak of een toiletpapierrobot daadwerkelijk waarde toe?

Wij zochten meer diepgang; iets waarbij er waarde en relevantie gecreëerd werd. De criteria hiervoor waren simpel: er moest vanuit de mens gedacht zijn en de behoeften en wensen van de eindgebruiker moesten centraal staan in het ontwerp. Bij VanBerlo staat human-centered design voorop in ieder project, niet in de minste reden omdat wij er sterk in geloven dat de acceptatie in de markt een betere voorspeller van succes is dan de mate van technologische innovatie alleen.

Toyota op CES

Een mooi voorbeeld zagen we op de stand van Toyota. Het automerk stond op CES met wat ons betreft een groot succesnummer: Woven City (zie kader hieronder). Dit concept zal leefruimte bieden aan 2.000 inwoners en hen tijdens hun dagelijks leven onderwerpen aan continue gebruikerstesten. Black Mirror? Wellicht, maar toch zijn wij van mening dat achter dit concept ware innovatie schuilgaat. Als designer geloven wij erin dat het onmisbaar is om de eindgebruiker goed te leren kennen en dit concept laat zien dat deze overtuiging aan terrein wint binnen de markt. Woven City laat een verschuiving van mindset zien; een verschuiving richting human centered design, wat ons betreft één van de meest aansprekende innovaties van CES.

 

Woven City van Toyota
Aan de voet van de berg Fuji - de hoogste berg van Japan - start Toyota begin 2021 met de bouw van Woven City, de ultieme stad van de toekomst. Woven City krijgt een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof. Een ‘hydrogen-based society’ dus. Je zou er maar mogen gaan wonen!

Levend laboratorium
Woven City wordt gebouwd op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji en zal onder meer dienen als levend laboratorium en als fulltime thuis voor onder meer onderzoekers en wetenschappers die zich gaan bezighouden met de ontwikkeling en het testen van autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) in een realistische leefomgeving.

Leefbaarheid
Leefbaarheid staat in Woven City ook hoog in het vaandel. Toyota heeft voor de stad daarom ook een groot centraal park in gedachten, evenals verschillende wijkparken. Ze zijn bedoeld om de inwoners van Woven City dichter bij elkaar te brengen. De bedoeling is dat er in eerste instantie 2.000 mensen in Woven City komen te wonen, waaronder medewerkers van Toyota en hun gezinnen, gepensioneerden, wetenschappers en partners van Toyota Motor Corporation.

Architect Bjarke Ingels
Voor het ontwerp van de Woven City werkt Toyota samen met de Deense architect Bjarke Ingels, oprichter van de Bjarke Ingels Group (BIG). Ingels en zijn team kun je onder meer kennen van het nieuwe Two World Trade Center in New York, het nieuwe hoofdkantoor van Google in Californië en verschillende wolkenkrabbers in San Francisco en Vancouver. Een grote naam dus in de architectenbusiness.

Drie soorten straten
Ingels heeft een duidelijk plan klaarliggen voor Woven City. De straten worden bijvoorbeeld onderverdeeld in drie typen: een voor alleen snellere voertuigen, een voor een mix van voertuigen met een lage snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een voor alleen voetgangers, een promenade. De straten worden dusdanig aangelegd dat ze de toepassing van kunstmatige intelligentie bevorderen.

Volledig duurzaam…
Nog een belangrijk aspect: Woven City wordt volledig duurzaam. Gebouwen worden om die reden hoofdzakelijk van duurzaam hout gemaakt om op die manier de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Toyota gebruikt hierbij traditioneel Japans houtsnijwerk dat deels geproduceerd wordt door robots. De daken van gebouwen worden bedekt met fotovoltaïsche panelen die zonne-energie opwekken als aanvulling op de energie die opgewekt wordt door brandstofcellen. Het plan is verder om de stad als het ware te laten opgaan in zijn natuurlijke omgeving waarbij het gebruik van inheemse vegetatie een belangrijke rol speelt.

...en slim!
Achter de ‘hydrogen-based society’ van Woven City gaat veel techniek schuil. Alles wordt slim, ook de huizen zelf. De woningen in Woven City krijgen bijvoorbeeld huisrobots die bewoners assisteren bij het dagelijkse leven, maar ook sensoren die met kunstmatige intelligentie de gezondheidstoestand van bewoners checken, zorgdragen voor basisbehoeften en het dagelijkse leven een stuk gemakkelijker maken. Op straat kom je alleen volledig autonome en elektrische voertuigen te vinden, zoals de Toyota e-Palette.

Ultieme droom
Een slimme hydrogen-stad als Woven City is de ultieme droom van Akio Toyoda, President van Toyota Motor Corporation. "We heten iedereen welkom die de manier waarop we leven willen verbeteren, om te profiteren van dit unieke ecosysteem en ons te vergezellen in onze zoektocht naar een betere manier van leven en mobiliteit voor iedereen. Met inwoners, gebouwen en voertuigen die allemaal met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren via data en sensors, zullen we in staat zijn kunstmatige intelligentie te testen in zowel fysieke als virtuele gebieden. Hierdoor kunnen we het potentieel hiervan maximaliseren." (bron:
Toyota)



video: Eric Biermann | sound: Bensound.com

 

Wil je meer weten over design driven innovation of over CES2020? Neem gerust contact op met Han Toebast of Eric Biermann bij VanBerloAgency.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken