[column] Lef
- Design
- 13 okt 2020 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Branding
- 13 okt 2020 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Wat nodig is, is lef. Het is een mantra van mij. Lef maakt je als merk - als bedrijf, organisatie, als mens desnoods - alleen maar sterker.
Juist in tijden van corona moeten merken lef tonen, want alleen dan dwing je relevantie en bestaansrecht af. Niemand zit te wachten op voorspelbare, saaie, berekenende, kansloze en suffe merken. Meer en meer zijn merken onderdeel van onze maatschappij, nemen ze standpunten in en leveren ze een bijdrage - in welke vorm dan ook - aan een iets betere wereld. De consument vraagt dat ook van merken. Doe mee of haak af. Toon durf of blijf een grijze muis.
In dat kader een exemplarisch voorbeeld. Ik bezocht het congres van de honderdjarige BvA. Middenin coronatijd. Het virus bepaalt momenteel veel in ons leven. Zakelijk gezien is het ook totaal geen feest en het organiseren van een live of hybride evenement is, eufemistisch uitgedrukt, meer dan een uitdaging. Keynotes mogen zich niet meer bewegen van hun corporates en überhaupt iemand op een podium krijgen is al een probleem. Lang verhaal kort: het congres viel een beetje in het water. Ik denk zelf door een tekort aan lef, want juist problemen zouden moeten inspireren tot grote daden.
Het tekort aan durf zie je ook op een ander speelveld van reclame en marketing: design. Op het eerste gezicht van ondergeschikt belang. Veel marketeers maken zich er niet druk om: lekker belangrijk, laat mensen mijn product maar gewoon kopen. Maar schijn bedriegt. Juist in de verpakking van een product schuilt vaak het geheim van succesvolle marketing. Ik kreeg een doos met de nieuwe identiteit van Jopen Bier. Het bier van deze Haarlemse brouwerij is al heerlijk, maar juist dankzij de prachtige verpakking en creatieve huisstijl maakt mijn hart een extra sprongetje. Het ijs van Ben & Jerry’s vind ik een soortgelijk voorbeeld: lekker ijs in een even zo smaakvolle verpakking. Daar word je als consument blij van. Negen van de tien keer pak je dan toch de vrolijke koe in plaats van de niets-aan-de-handverpakking van de super zelf.
Veel corporates zijn bang om van de verpakking van hun product iets speciaals te maken. Blijven vaak hangen in traditie, intern geneuzel, zouteloze heritage en angst voor verandering. Gemiste kans. Trek je product vandaag nog op de ontwerptafel en maak er wat moois van. Wees blij dat het kan. Kijk eens naar die vreselijke uniforme en verplichte oostblokverpakking van sigaretten. OMG. Een rottend gebit als marketing. Laat dit een waarschuwing voor ons allen zijn.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 17, 2020.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing