[column] Slimme hybride met Formule 1 ervaring

[column] Slimme hybride met Formule 1 ervaring
  • Design
  • 30 sep 2021 @ 06:23
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Begin september heeft Honda tijdens het uitstapje van Amsterdam Fashion Week naar het Kröller Müller Museum op de Veluwe de gloednieuwe Honda HR-V Hybrid gepresenteerd. Alleen al vanwege het fraaie design kon de auto tijdens het mode-evenement op veel positieve feedback van het publiek rekenen.

Inmiddels draait het introductiecircus verder en rijdt de karavaan van de HR-V voor een kennismaking langs alle Honda-dealers in Nederland. Zo kunnen steeds meer mensen een kijkje nemen bij deze strak gestileerde SUV. Het ‘hallo zeggen’ van de Honda HR-V is daarmee een mooi voorbeeld van een getrapte introductie waarbij prospects telkens weer iets meer van de nieuwe auto kunnen ervaren.

In januari staat de Honda HR-V bij de dealer en vindt de officiële introductie van deze slimme Hybrid plaats.

Volgend jaar gaat de Honda HR-V dan met efficiënte technologie en Formule 1-ervaring de concurrentie aan met populaire crossovers als de Renault Captur, de Volkswagen ID3 en de Ford Kuga. Auto’s die met wat extra uitrusting of eigen hybride-technologie de HR-V overigens vaak overtreffen in prijs. Goede looks en slimme techniek maken de HR-V tot een kansrijk model in deze klasse. Daarom een goed moment om in MarketingTribune te kijken hoe de Honda HR-V (hybride) de markt hallo zegt.

Brandstof-efficiënte rijmodi

De nieuwe generatie Honda HR-V komt uitsluitend met e:HEV-Technology op de markt en dat zorgt voor een optimale mix van efficiëntie en voldoende prestaties.

Honda’s hybride technologie is uitgerust met twee motoren en is gebaseerd op 20 jaar hybride ervaring en kennis uit de Formule 1. En dat laatste is ook een overtuigend argument. Een ander groot voordeel is het lage brandstofverbruik, de lage emissies en daarmee aantrekkelijke prijzen. De nieuwe Honda HR-V is er vanaf €34.360,-.

Aan dynamische prestaties geen tekort, want de e:HEV-aandrijflijn levert een totaalvermogen van 96 kW (131 pk) op en beschikt over een koppel van 253 Nm. Gemiddeld produceert de nieuwe HR-V een CO2-uitstoot van 122 g/km op basis van de WLTP-uitstootnorm. En dat is prettig weinig voor een ruime SUV als de Honda HR-V. Het slimme e:HEV-systeem schakelt naadloos tussen de drie rijmodi. De intelligente Electronic Control Unit schakelt continu automatisch tussen Electric Drive, Hybrid Drive of Engine Drive afhankelijk van wat de meest brandstofefficiënte rijmodus is. En daar zit nu precies het grote winstpunt ten opzichte van de concurrentie, want bij het rijden met een constante hoge snelheid, zoals op de snelweg, werkt het systeem op motoraandrijving, omdat dat het meest efficiënt is voor dat scenario.

Als meer acceleratie nodig is, zoals bij het inhalen, schakelt de auto over op hybride aandrijving voor extra prestaties.

Bovendien kan in Hybrid Drive het vermogen van de door de benzinemotor aangedreven generator worden omgeleid om de batterij op te laden, wat extra voordelen ten opzichte van volledig elektrische auto’s oplevert. Die moeten immers aan de laadpaal laden. Slimme techniek aan boord van de HR-V dus.

Formule 1 Power Unit

De ‘Sport’-modus kan worden geactiveerd via de rijmodischakelaar, voor een nog scherpere respons van het gaspedaal, en ‘Econ’-modus past het airconditioningsysteem en de respons van het gaspedaal aan om de nadruk op brandstofefficiëntie te leggen. Samen met ‘Normal’-modus, waarbij de auto het beste is uitgebalanceerd tussen beide werelden, kunnen bestuurders met één druk op de knop overschakelen naar alle rijmodi. Honda’s winnende Formule 1 Hybrid Power Unit-programma laat de technologie in het e:HEV hybride systeem enerzijds heel zuinig met energie om gaan en anderzijds vlotte prestaties leveren. De technische expertise van het motorsportteam is bij de ontwikkeling van de HRV-techniek dan ook essentieel geweest. Hierdoor biedt de nieuwe Honda HR-V met e:HEV hybrid-techniek aan de ene kant veel efficiëntie en aan de andere kant voldoende power in een breed scala aan rijomstandigheden. En dat maakt de auto niet alleen een slimme, maar ook aangename aankoop. Deze techniek is in het compacte SUV-segment daarmee een onderscheidende USP voor de Honda HR-V.

Hybride erfgoed

Het is niet voor het eerst dat Honda een slimme hybride op de markt zet. Het Japanse merk is namelijk de hybride pionier van de markt.

Al in 1999 presenteerde Honda met de Insight hybride technologie aan de markt. De Honda Insight was toen het eerste hybride model dat in Europa werd verkocht. Met de Insight introduceerde Honda het Integrated Motor Assist (IMA)-systeem van het merk, dat voornamelijk afhankelijk was van de motor en een beroep deed op elektrische motorondersteuning en terugwinning van remenergie wanneer dat nodig was om de acceleratie te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen.

Honda is - na een in Nederland vanwege de lage bijtelling erg succesvolle periode - verder doorgegaan met het ontwikkelen van zijn hybride technologie. Anno 2021 zien we die traditie weer terug in het geavanceerde e:HEV-systeem dat met twee motoren gebruikt wordt in zowel de Jazz, de royale CR-V en nu dus ook in de HR-V. Volgend jaar zal ook de al weer elfde generatie Honda Civic met deze efficiënte techniek worden uitgerust. Technische verbeteringen die ook een positieve impact op de uitstoot, daarmee de BPM en uiteindelijk de verkoopprijs hebben.

Preview in het Kröller Müller Museum

De gloednieuwe Honda HR-V was recent al even op het Kröller-Müller Museum in Otterlo te zien. De auto werd hier tijdens de modeshow van Humanoid aan het publiek geshowd. Een speciale avant première op een mooie locatie vol topkunst in de natuur van het nationale Veluwe-park.

Het Kröller Müller is een plek die de introductie van een nieuwe auto van extra uitstraling voorziet.

Nergens zijn immers zoveel werken van wereldberoemde kunstenaars op één plek te bewonderen als in het Kröller-Müller Museum.

Met bijna 90 schilderijen en ruim 180 tekeningen bezit het museum de op één na grootste Van Goghverzameling ter wereld. Daarnaast bevat de collectie topstukken van moderne meesters als Claude Monet, Georges Seurat, Pablo Picasso en Piet Mondriaan. Het Kröller-Müller Museum staat daarom niet voor niets in de top 5 van meest onderscheidende musea in Nederland en is daarmee een onderscheidene locatie voor een productpresentatie. De artistieke setting van het museum geeft automerken zo de mogelijkheid hun noviteiten in een onderscheidende en kwalitatieve setting aan het publiek te laten zien. Wellicht zelfs een ander en daarmee breder publiek dan dat automerken doorgaans met hun marketing bereiken. Het Kröller Müller Museum wordt ook omgeven door een van de grootste beeldentuinen van Europa. Verspreid door de tuin van 25 hectare staan ruim 160 sculpturen van beeldbepalende kunstenaars, van Auguste Rodin tot Henry Moore, van Jean Dubuffet tot Joep van Lieshout.

De Honda HR-V trok er met zijn fraaie design recent in elk geval alle aandacht.

En als marketeer kan ik alleen maar benadrukken dat auto’s in een dergelijke kunstzinnige setting aan het publiek presenteren veel bijdraagt aan de merkuitstraling en het nieuwe model auto op stijlvolle en kwalitatieve wijze in de markt zet.

Dat zouden meer automerken moeten doen.

Kennismaken in de showroom

Voor wie de sneak preview bij het Kröller Müller Museum gemist heeft, kan nog terecht bij de landelijke avant-première van de Honda HR-V die nog de gehele maand oktober bij de Honda-dealers plaatsvindt. Een introductiemoment als vanouds waarbij letterlijk het doek van de nieuwe auto afgetrokken wordt en waarbij prospects en klanten live kennis kunnen maken met de nieuweling.

Niet geheel toevallig liet vorige week een nieuw Brits onderzoek zien dat 80% van de ondervraagden aangeeft liever hun nieuwe auto in de showroom te kopen.

Na alle digitale interactie kopen consumenten toch liever ‘live’ de auto. Als je die onderzoeksresultaten meeneemt volgt Honda met een kunstzinnige preview bij het Kröller Müller begin september, een avant première bij alle Honda dealers in oktober en een showroomintroductie in januari de juiste weg om de fraai gelijnde en slim uitgeruste Honda HR-V e:HRV Hybrid tot een succes te maken.

Er valt in elk geval weer een aantrekkelijke auto te kiezen in het sterk bevochten segment van de Renault Captur en Ford Kuga. Slimme techniek, een ijzersterk kwaliteitsimago, fraai design en niet geheel onbelangrijk net een stukje langer dan zijn belangrijkste concurrenten. Snel daarom kennismaken met die hippe hybride HR-V tijdens het speciale VIP-evenement bij de Honda-dealers: https://cloud.mc.honda-benelux.com/HR-V_Hybrid_Event?country=NL&lang=nl&source=website

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Ook is hij als adviseur dealer marketing verbonden aan BranchePartners in Houten. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken