[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken
In de fysieke winkel is de verpakking als ‘actieve verkoper’ al helemaal ingeburgerd, maar in hun webshops kunnen retailers en supermarkten nog een flinke slag slaan. Hoe laat je je voedselverpakking ook online voor je werken als marketinginstrument? Consultant Dick Bais vertelt.
[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
[column] Marketing op 2 wielen
In deze editie fietst columnist Peter de Boer onverschrokken tegen de trendy wind in die door de huidige tweewielerbranche waait.
[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.
[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op
Er staat ons een invasie van Aziatische automobielmerken te wachten. Columnist Jos van den Bergh analyseert waarom juist Nederland voor de Aziaten zo’n interessante markt is.
[column] Nieuwsgierige mensen komen verder
Ruigrok NetPanel beweegt mee met de tijd en daarom is er nu een frissere look en een aangepaste naam. Sinds deze week gaat het marktonderzoeksbureau door het leven als Ruigrok.
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
[column] Behoefte
Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.
[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?
De nieuwe iPhone 14 komt er aan. Er komt trouwens ook een nieuwe stofzuiger aan, een nieuw scheerapparaat, een nieuw strijkijzer, een nieuwe dweil, een nieuwe tuinslang, een nieuwe prullenbak, een nieuwe…vul zelf maar in. Elke keer weer. Jaar in jaar uit.
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
[column] Presenteren in mijn onderbroek
The best of both worlds: een joggingpak dat eruitziet als een nette werkoutfit. Altijd comfortabel op werk, heerlijk. Het is een verlangen geboren uit een menselijke eigenschap die aan de basis stond van onze evolutie en dat er in de basis voor gezorgd dat we nog steeds bestaan: egoïsme.
[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
[column] C5 X, comfortheld pur sang
Al decennia lang staan grote Citroëns synoniem voor comfort. Al halverwege de vijftiger jaren stond de DS garant voor uiterst aangenaam vervoer. Jos van den Bergh staat stil bij de introductie van de ultieme Citroën, de C5 X.
[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje
De legendarische modellen Honda Civic en Renault 5 vieren hun 50-jarige bestaan. Zelden hadden twee modellen in de automotive zo’n impact. Ze vieren hun jubileum in totaal andere stijl. Jos van den Bergh viert mee.
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'
Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en hun circulaire ambities. In dit speelveld zien wij echter flinke verschillen tussen theorie en praktijk ontstaan waarin met name de veelal ontbrekende rol van de marketeer of brand manager in het verduurzamen van verpakkingen opvallend is.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[column] Geleend vertrouwen
Net voor de gemeenteraadsverkiezingen liep ik door Groningen. De stad hing vol met verkiezingsposters. Een van die partijen, de Stadspartij, had zijn communicatie gewiekster aangepakt dan de rest en liftte mee op de relatief nieuwe visuele identiteit van Marketing Groningen.
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
[column] Het hokje vervangt het hokje
We kennen allemaal dit gevoel: Je scrolt lekker levenloos door je Instagram en daar zijn ze dan: advertenties voor wielrenfietsbroekjes, baardgroeimiddeltjes, Fifa 2045 en zelfs een whitepaper over ‘Hoe vlam je op je eerste sollicitatie’.
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?
[column] Premiumness
Automerken willen graag ‘premium’ zijn en als ze het nog niet zijn, dan willen ze dat als de wiedeweerga worden. Maar wat maakt een automerk nu eigenlijk premium? En welke merken worden ook buiten de folder van de fabrikant ervaren als premium?
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
[column] Blijven lachen in een Panda
Ineens was-ie er weer: de reclamespot waarin de berijder van een Fiat Panda iedereen uitlacht. Bijna 35 jaar na dato haalde Fiat dit reclame icoon weer van stal om het meest toegankelijke model uit de Fiat-range onder de aandacht te brengen.
[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?
[column] Neurensics: Lagere prijs vleesvervangers zorgt voor 30 procent meer winst
Vleesvervangers zijn booming en niet meer weg te denken uit de supermarkten. In opdracht van ISMI (International Shopper Marketing Instituut) hebben we gemeten wat de ideale prijs is voor deze producten voor de maximale winst. Dit is met EEG in het brein gemeten.
[column] Identiteit vs positionering
Ik kijk geen voetbal meer. Ik had namelijk nooit gedacht dat ik op het punt zou komen dat mijn ooit zo geliefde spel vlak voor mijn ogen zou veranderen in een frustratie. Een groeiende frustratie door de overeenkomsten met mijn vak: de merkenwereld. Ik ga het hebben over een wereldmerk en een van mijn favoriete voetbalclubs: FC Barcelona.
[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen
Wat zijn de trends op het gebied van food die het komende jaar echt de kop gaan opsteken? Helen Kranstauber van bureau Food Cabinet neemt een 'deep dive' in alle food-ontwikkelingen en toffe campagnes van 2021, en blikt vooruit naar de trends voor het komende jaar.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing