[column] Overleeft GTI de GTE?
GTI had ooit een magische klank in automotive, zo herinnert columnist Jos van den Bergh zich. Maar ja, het is tegenwoordig allemaal elektrisch wat de klok slaat. Is er nog toekomst voor een hotte hatchback?
[column] Goede sier van de Honda e
Sinds een klein jaar is het autolandschap weer een hebbeding rijker. En dit keer geen Italiaans raspaard of steigerende stier, maar een volledig elektrische auto met zowel trendy looks als een volledig elektrische aandrijving.
[column] De ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.
[column] Is er nog ruimte voor een Lancia 2.0?
Wat zouden straks de USP’s van het nieuwe Lancia moeten zijn om kopers aan zich te binden? Met de marketingbril op stellen we vandaag daarom de vraag wat de kansen voor een nieuwe Lancia zijn.
[column] Opvallende en innovatieve packaging is onmisbaar voor je marketing
De manier waarop je als merk je producten verpakt, kan voor een groot deel bijdragen aan het succes. Opvallende verpakkingen kunnen een meerwaarde bieden, maar ook duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol als het gaat om de branding.
[column] Mensen met een bruine huid hebben minder te besteden en andere problemen met persona
Per definitie niet handig en linke soep, oordeelde het College van de Rechten van de Mens over het gebruik van klantprofielen waarin specifieke eigenschappen aan groepen mensen worden gekoppeld.
[column] Emotie rules weer in autoland
Nadat de ratio, stevig aangewakkerd door fiscale stimulansen, een decennium lang heeft geregeerd, is de emotie gelukkig weer terug in het keuzeproces van een nieuwe auto.
[column] Hoe meer je ervan afblijft, hoe meer je ermee kunt spelen
Een column van Roel Stavorinus over het alternatieve logo als onderdeel van een kunstcampagne van David Hockney in de London Underground en de twitterstorm die erop volgde.
[column] De noten van Lidl
Bij het ontwikkelen van een huisstijl proberen merken zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun merkwaarden. Daardoor kan er eindeloos geschaafd worden aan zaken als kleur, vorm of tone of voice. Bij reclamemuziek ligt dat anders. Dan wordt er veelal teruggegrepen op bestaand (hit)repertoire. En dat is gek. Want je leent je nieuwe logo toch ook niet van de concurrent?
[column] Schildpadden, honden en sokken; wie eet de eenheidsworst?
Het voelt soms alsof ik aan het hallucineren ben. Alsof de wereld zoals bij Alice in Wonderland in een groot kaartspel is veranderd. Alle vormen zijn inwisselbaar en lettertypes hetzelfde.
[column] Boodschap aan het nieuwe kabinet: maak van Maatschappelijke BV prioriteit
Rolf Coppens, oprichter B Corp-gecertificeerd creative digital agency GRRR maakt zich hard voor een nieuwe rechtsvorm naast de NV en BV, namelijk de Maatschappelijke BV.
[column] Zeg me wie je stemt en ik vertel wat je luistert; een advies voor Herman Tjeenk Willink
Artificial Intelligence speelt een steeds grotere rol in sonic branding. Niet als definitief oordeel, maar richtinggevend op verschillende momenten in het ontwikkelen van een muzikale identiteit.
[column] Bouwvakker dieselt lekker door
Slechts weinig marketing is zo overzichtelijk als de busjesmarketing van de automerken. Uitingen zijn doorgaans even saai als uitwisselbaar en de boodschap gaat altijd over korting, zo constateert Jos van den Bergh.
[column] Het trucje van autodesigner Robert Opron
Sinds vorige week is de wereld helaas een groot autodesigner armer. Op 29 maart overleed op 89 jarige leeftijd de Franse auto-ontwerper Robert Opron en kwam er een einde aan zijn creatierijke leven.
[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek
Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En dat heeft ook gevolgen voor ons muzikale humeur. Marketeers nemen afscheid van ingetogen pianoklanken en maken weer tijd voor vrolijk stemmende deuntjes. Daarbij liggen clichés op de loer, maar die hebben ook hun functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op?
[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn
In het eerste decennium van deze eeuw maakte de Engelse komiek John Fealey een briljante conference over Albert Heijn. Een van de grappigste onderdelen hiervan was zijn verhaal over de plastic zzzzakjes bij de groente en fruit afdeling die alleen met grote moeite waren open te krijgen.
[column] Komt er een revival van de 'opgevoerde herriebak'?
Is de hot hatch nog wel van deze tijd en hoe verloopt de carrière van dit soort auto’s in de elektrificatierevolutie, vraagt columnist Jos van den Bergh zich af. Opel laat met de Manta revival in elk geval zien dat die carrière nog niet ten einde is.
[column] Brandr 9: Merkidentiteit, namen en logo’s
In deel 2 van zijn postume merkkroniek Brandr gaat professor Giep Franzen op zoek naar het ontstaan van merken. Branding gaat volgens hem eigenlijk nog steeds om 'vuur en branden'. Bonusparagraaf: waarom was Freddy Heineken hierin een pionier en wat weet Giep van hem?
[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?
Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.
[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!
De ene na de andere Chinese autofabrikant claimt een plek op de Europese automarkt. Waar het merkenaanbod jarenlang heerlijk overzichtelijk was, worden we nu zeer regelmatig geconfronteerd met weer een oosterse partij die hier een stukje van de autotaart wenst mee te pikken.
[column] Elektrisch rijden inspireert tot nieuw design
De designers in automotive zijn blij met de elektrificatie. Was het voor hen eerst resetten omdat accu’s plaats nodig hadden en verhoudingen anders moesten, nu biedt die verandering ook design-kansen. Jos van den Bergh ziet een designrevolutie.
[column] De klank van verkiezingen
Een politieke partij is een product. Een merk met een logo, slogans, kleuren en een lettertype. En vooruit, met een purpose. Wat geldt voor merken geldt dus ook voor politiek partijen: een succesvolle campagne draait om zichtbaar zijn, herkenbaar blijven en het uitdragen van een consistent verhaal. En net als in de echte wereld wint ook hier het auditieve domein aan belang.
[column] Sneeuw ik voel je rust
'Ik moest wat met die sneeuw. Ik proefde het, liep er met bloten voeten in. Dit was f***ing koud. Ik legde het vast en schreef een voiceover. Zie hier het resultaat', gemaakt door creatief Myrthe van Dijk. Bekijk de film met muziek van Carl Storm: Young Me Dreaming.
[column] De spagaat van T-Mobile
T-Mobile is een merk van uitersten. Een premium speler die als eerste kwam aanzetten met de iPhone, al jaren beschikt over het best geteste netwerk en niet voorop loopt in de race naar de prijsbodem. Een prima boomer-propositie dus.
[column] De zachte kant van 2021 (1)
2020 was een goed jaar voor de supermarkten, bouwmarkten, producenten van toetjes en Led-bureaulamp-ringen. Maar er waren zoveel bedrijven die het lastig hadden en geen enkele reden zagen om hun marketingbudget in te zetten. Laat staan te verhogen.
[column] Gucci voor je avatar
Waar digitale communicatie vroeger een aanvulling was op de fysieke wereld, loopt dit vandaag de dag volledig in elkaar over. Geen wonder dat digital goods - en daarmee de mogelijkheden om ook digitaal je identiteit uit te kunnen dragen - in een stroomversnelling zijn geraakt.
[column] Waarom je moet innoveren via distinctive assets
For most of my career in branding and marketing, brand management was driven by the belief that brands should be differentiated from their competitors. The concept of a USP became an everyday term widely understood beyond marketing circles.
[column] Hoe klinkt een rollade?
De kerstcommercials van de Nederlandse supermarkten: het is een genre aan het worden. Gezellige families en dikke vlokken sneeuw afgewisseld met aanbiedingen voor rollades en borrelplanken. Ook in muzikaal opzicht valt er - naast de onvermijdelijke clichés - genoeg te genieten.
[column] De Eurodance van Intel
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Intel.
[column] Trends voor verpakkingen in 2021
2021 brengt nieuwe technologische ontwikkelingen in en verdere verduurzaming van de verpakkingsindustrie.
[column] Design van de zolderkamer
Afgelopen week presenteerde de organisatie van de Dutch Design Awards het beste ontwerp wat Nederland te bieden heeft in de categorie Communicatie en als dit het beste is wat de Nederlandse designindustrie te bieden heeft in die categorie, dan moeten we ons ernstig zorgen maken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing