Peter van Woensel Kooy

Peter van Woensel Kooy

Werkt bij: MarketingTribune en L&L

Functie: senior redacteur, merk-expert en creatief

Biografie Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune genoemd wordt, waar hij al in 1996 –in deeltijd- aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren.

Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax, tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij ook de kleinere en nieuwe vechtmerken juist zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP en NRC Handelsblad en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka.

Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Twitter: @MTribune.nl
E-mail

Recente artikelen van Peter van Woensel Kooy

[interview] LeasePlan lanceert global marketing campaign 'What's Next'

16okt 201716:37
  • Food-en-retail
  • 8065 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • OnlineCampagnesInnovatieMarketing

nieuws Met ruim 147.000 auto’s in Nederland en 1,71 miljoen auto’s in 32 landen is LeasePlan een der grootste leasemaatschappijen ter wereld. Over de vandaag wereldwijd uitgerolde nieuwe marketing-campagne What’s Next, spreken wij verantwoordelijken Dick van der Lecq -die met zijn bureau Etcetera embedded bij het merk zit- en cmo Leaseplan Sandra Tappermann-Pieper. De uitgebreide versie staat in de komende MarketingTribune print (MT18). Hier een preview van dit gesprek plus de première van de centrale film die LeasePlan vandaag presenteert.

[interview] Maggi en ‘Foodie of the Future’ Boerdam lanceren samen 'Maggi Dagje Geen Vlees'

4okt 201709:15
  • Food-en-retail
  • 11921 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketingInterview

nieuws Foodmerk Maggi brengt in samenwerking met foodblogger Isabel Boerdam (27) een opmerkelijke product-extentie op de markt: 'Maggi Dagje Geen Vlees’. Wij spreken Boerdam, die eerder voor AH, Nespresso, Zespri en Garden Gourmet werkte, over de achterliggende marketinginsights van de lancering en over de promotie. 'Het label "vegetarisch" spreekt lang niet iedereen aan en "meer groente" is een stuk aantrekkelijker voor de meeste mensen.' Als een recept van een Dagje Geen Vlees wordt gevolgd, krijgt de consument volgens Maggi 120 procent van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid groente binnen.

[beeld safari] Hudson's Bay in 50.000 woorden, herstel: in 50 foto's - wandel mee door de eerste Nederlandse vestiging

29sep 201711:35
  • Food-en-retail
  • 20659 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InnovatieWinkelen

nieuws Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, wordt wel eens gezegd. De volgende 50 foto's besparen u dan ook een hoop leeswerk en geven bovendien -ook als u er nog niet geweest bent- een goede indruk van de nieuwe Hudson's Bay aan het Rokin, Amsterdam. Dit is bovendien de eerste vestiging van de keten in Nederland. Uw razende reporter loopt van begane grond via de geuren en kleren naar de forse kook- en lifestyle-afdeling in de Nes, die hem het meeste charmeert. Daarvan het meeste beeld. Ook het personeel vindt hij opvallend vriendelijk en divers. Met een kop koffie in Nacarat, Ron Blaauws nieuwste paradijsje bovenop het dak, sluit hij deze safari af.

Schumacher wordt per 2018 nieuwe ceo FrieslandCampina

27sep 201710:10
  • Food-en-retail
  • 9174 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • PersonaliaFood

nieuws De raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina is voornemens om Hein Schumacher (links op de foto) per 1 januari 2018 te benoemen tot chief executive officer van FrieslandCampina. Schumacher volgt Roelof Joosten (r.) op die zijn functie als chief executive officer per 31 december 2017 zal beëindigen. Marketing wordt belangrijker in het werk van de nieuwe ceo. 'We gaan nu een fase in waarin onze prioriteit ligt bij het snel en adequaat inspelen op marktontwikkelingen.'

[interview] JWT Amsterdam schaakt Gouden Zagers 2017: Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers

25sep 201700:01
  • Algemeen
  • 9714 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • AwardsCreatieInterview

nieuws De winnaars Gouden Zaag 2017 voor aanstormend creatief toptalent (dat het hardst aan de stoelpoten van de gevestigde orde zaagt) maakt een nieuwe stap. Kort na het incasseren van hun prijs op Longbeach aan de Croisette te Cannes, pakken Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers hun koffers bij bureau AKQA en verkassen naar de gelauwerde creatieve hotspot JWT Amsterdam, op het Leidseplein. In de print-editie MarketingTribune die morgen verschijnt en hieronder vindt u daarom een uitgebreid interview met de heren, die waarschuwen dat hun serieuze zagen 'nog maar net begonnen is'.

Zwanenberg voorziet forse stijging vega omzet in Europa: 'op termijn 50% uit niet-vlees'

14sep 201709:10
  • Food-en-retail
  • 13091 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodTrends

nieuws Zwanenberg Food Group, die in juli soep- en rookworstfabriek Unox overnam, trekt veel aandacht met de voorspelling dat op termijn 50% van de ZFG-groepsomzet uit niet-vlees producten zal komen. Het foodmerk signaleert een dalende vleesconsumptie in Europa, waar slimme marketeers en ondernemers uit de vlees- en snackindustrie op moeten reageren. Het aantal flexitariërs stijgt -ook in Nederland- flink.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken