Plus start training Veilig op de weg
Plus zegt het -als het gaat om de P van Plaats en distributie- belangrijk te vinden dat bezorgers van online boodschappen veilig en verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen. Hiervoor heeft de retailketen de online training ‘Veilig op de weg voor bezorgers’ ontwikkeld.
Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het zonnetje
Specsavers heeft een nieuwe campagne gelanceerd met aandacht voor de lokale winkeleigenaren in Nederland. Alle 143 winkels worden gerund door lokale ondernemers: opticiens, retailmanagers en audiciens. In deze campagne draait het om de lokale opticien die de harten van klanten verovert.
Philips stadion podium voor Philips OneBlade Boss Battle
PSV (esports), Team Gullit en Philips OneBlade houden op vrijdag 22 maart de Philips OneBlade Boss Battle, waarin gamers in het Philips stadion de kans krijgen om volgens het ‘Beat the Champions’ concept tegen een aantal van de beste esporters van Nederland te strijden.
Keukenhof viert 75-jarig jubileum
Het bloemenpark in Lisse bestaat 75 jaar en dat wordt gevierd met een jubileumtentoonstelling, uitgave van een internationale postzegel, een jubileumconcert met het Metropole orkest, een documentaire en tal van andere activiteiten.
[onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk online'
Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen.
Kruidvat wil autoriteit op gebied van beauty worden
Maandag 25 maart trapt Kruidvat haar nieuwe ‘Beautytrends volg je met Kruidvat’ campagne af in Nederland en België. Met de campagne wil de retailer zich als autoriteit op het gebied van beauty, voor zowel Generatie Z als oudere generaties, neerzetten.
[marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur Philips Personal Health
In alweer deel 197 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Margot van Hulsteijn. Zij is als marketing directeur Philips Personal Health onder meer betrokken bij de OneBlade, een grote 'hit' onder Gen Z en jong volwassenen. 'We zijn trots dat Philips OneBlade in Drachten geproduceerd wordt.'
Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Action, de non-food discounter, publiceerde vandaag zijn financiële resultaten. In 2023 steeg de netto-omzet van Action met 27,8% naar €11,3 miljard, grotendeels als gevolg van de omzetgroei op vergelijkbare (‘like-for-like’) basis van 16,7%.
Gluren bij de buren: Duitse Reclamefilmprijs 2024
De Duitse reclame-oscars zijn uitgereikt en Hornbach wint in de ‘koningsdiscipline’, meldt marketingsite Horizont.de.
'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer'
In 2030 heeft een kwart van de retailers geen voorraad meer in de winkel en staat in de winkel vooral ‘beleving’ centraal. Dit blijkt uit de jaarlijkse Retail Monitor van PwC, waarbij in deze editie de focus ligt op de winkel van de toekomst.
Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
IJsmerk Magnum brengt de nieuwe varianten Euphoria Pink Lemonade en de Chill Blueberry Cookie op de markt. Tegelijkertijd laat moeder Unilever weten de ijsdivisie te verkopen. Ook reden voor euforie?
[column] Aanbiedingsverslaafd
Reuring in retail-land! ‘Jumbo stopt met de kiloknaller’. Stichting Wakker Dier claimt het succes, want haar actie, waarin Jumbo werd opgeroepen om voor minder dier en meer plant te kiezen, deed – volgens Wakker Dier – Jumbo besluiten te stoppen met vleesaanbiedingen. En dat besluit is gedurfd in een land verslaafd aan kortingen en aanbiedingen.
Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op het publiek'
De Warc Media 100 editie 2024 is verschenen. Deze wereldwijde benchmark biedt een overzicht van de meest bekroonde campagnes en mediabedrijven wereldwijd en is gebaseerd op de resultaten van de, volgens Warc, belangrijkste mondiale en regionale awards. Nederland stijgt 11 plekken vergeleken met vorig jaar.
Natwerk belooft 'totale creatieve vrijheid' in eigen bureaucampagne
In hun eigen bureaucampagne op BNR en in het FD belooft Natwerk ‘totale creatieve vrijheid van een van de laatste onafhankelijke grote bureaus’. Het reclamebureau zet zich hiermee af tegen de consolidatie in reclameland.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
[RMD24] Europese standaarden voor meting retailmedia ter kritiek gepubliceerd
IAB Europe, de Europese branchevereniging voor digitale marketing en reclame, heeft de eerste reeks aanbevelingen gepubliceerd voor meetgegevens en meetstandaarden voor digitale reclame in retailmedia in Europa.
Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
Met een uitgebreid assortiment voor de paastafel, inclusief nieuwe lekkernijen, een vrolijke TV-commercial en de inzet van AI zegt Albert Heijn de fantasie van vooral de kleinste klanten tot leven te willen brengen, komende periode.
ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
Bij de ACM komen veel meldingen binnen over telefonische verkoop. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt op 15 maart 2024, Wereld Consumentendag, een video met uitleg welke regels consumenten beschermen. Eén van de tips: sluit nooit telefonisch een energiecontract af.
Albert Heijn zoekt klantervaringen voor AH Packathon 2024
Albert Heijn organiseert 17 mei 2024 de tweede editie van de AH Packathon. Voor deze editie nodigt de retailketen klanten uit om te delen waar zij tegen aanlopen bij verpakkingen van het huismerk.
Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
Jumbo stopt met aanbiedingen op vers vlees. Dit laat de supermarkt aan Wakker Dier weten en op de website weten. Jumbo is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze stap zet.
NIQ Retail Spend Barometer: Consumentenbestedingen in Nederland stijgen met 6 %
De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 in Nederland met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023.
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Beter Bed: 'Gooi je telefoon de slaapkamer uit'
Aankomende vrijdag is het Internationale Dag van de Slaap. Slaapspecialist Beter Bed komt daarom met een praktijkonderzoek onder testslapers en adviseert onder andere: weg met die smartphone uit de sponde.
McDonalds introduceert platform Family Mode voor 'quality time'
McDonalds introduceert het nieuwe platform Family Time in de restaurants en app. In deze nieuwe campagne roept de fastfoodketen gezinnen op tijd voor elkaar te maken en te genieten van geluksmomentjes voor de kinderen groot zijn.
Marketeer Beemster Kaas, Nicole van Gorp: 'Het is moeilijker om de grootste te blijven'
Het marktaandeel van Beemster Kaas groeide de afgelopen jaren 50% en daarmee is Beemster momenteel het grootste A-merk onder de kazen. Met de nieuwe campagne ‘Echte smaak komt uit de Beemster’ wil het merk nog nadrukkelijker ventileren dat het ook echt de lekkerste kaas maakt.
Jumbo zet in paascampagne in op verbinding
Jumbo Supermarkten lanceert op 13 maart de paascampagne ‘Pasen voor elkaar’. Volgens de supermarktketen weten vooral gezinnen met kinderen de supermarkt te vinden, dus de campagne richt zich op hen.
Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’
Decathlon onthult nieuwe purpose en merkplatform
Sportmerk Decathlon heeft haar nieuwe purpose onthuld: "Move People Through the Wonders of Sport”. Als onderdeel van deze evolutie onthult Decathlon haar nieuwe merkplatform, met een nieuwe identiteit en het nieuwe ‘orbit’ logo.
Bauhaus wil groeien in Nederland en kiest voor N=5
De Duitse bouwmarkt Bauhaus, met vier vestigingen in Nederland, heeft voor bureau N=5 gekozen als strategisch partner op het gebied van merkpositionering en campagnes. Eerder koos Bauhaus al voor Somention als lead social bureau.
Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
Het Zwitserleven-gevoel is van toch wel een tikkie elitair naar socialer, menselijker, inclusiever en dichterbij gegaan. Met als thema ‘Een gevoel dat we delen’ gaat de campagne vandaag van start. Het is het eerste werk van Selmore voor Zwitserleven sinds de bureau-oriëntatie in 2023.
C&A plant 100 nieuwe winkels in Europa
C&A gaat voluit voor groei om te beginnen in Amsterdam. De omnichannel moderetailer plant meer dan 100 nieuwe winkelopeningen in Europa in de komende drie jaar en ziet in Nederland groot potentieel.
[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?
Duurzaamheid is een groot, complex begrip. Waar begin je? Hoe kan je laagdrempelig al impact maken? Een wegwijzer.
Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
Met de nieuwe visuele identiteit wil De Heidebrouwerij ‘de rijke traditie van bierbrouwen combineren met een frisse en eigentijdse uitstraling, die zowel huidige als nieuwe bierliefhebbers zal aanspreken, aldus Jaco de Kempenaer, aanvoerder van De Heidebrouwerij.
Sinds eind 2023 tenminste 44 nieuwe tabakszaken geopend
Staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS maakt zich vooralsnog geen zorgen over de toename van het aantal tabaksspeciaalzaken in de buurt van supermarkten. Hij zei dit in antwoord op Kamervragen.
Feministisch bier overtreedt 50 wetten
Om de gendergelijkheid onder de aandacht te brengen, heeft het onafhankelijke feministische biermerk Muschicraft een nieuw drankje gebrouwen: The Most Illegal Beer.
MRG Logistics slaat innovatieslag met PSB Rotapick systeem
Belangrijk voor de P van Plaats: soepele distributie. MRG Logistics heeft in het (voormalig) Blokker DC in Geldermalsen het nieuwe orderpicksysteem Rotapick officieel in gebruik genomen.
BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus op vrouwenvoetbal.
Falke van der Zander, Media Expert bij ING Nederland, en Stein Yntema, Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network, verzorgen samen een van de presentaties tijdens het Branded Content Event. De titel van hun talk? ‘ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal.’
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing