[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?
Duurzaamheid is een groot, complex begrip. Waar begin je? Hoe kan je laagdrempelig al impact maken? Een wegwijzer.
Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
Met de nieuwe visuele identiteit wil De Heidebrouwerij ‘de rijke traditie van bierbrouwen combineren met een frisse en eigentijdse uitstraling, die zowel huidige als nieuwe bierliefhebbers zal aanspreken, aldus Jaco de Kempenaer, aanvoerder van De Heidebrouwerij.
Sinds eind 2023 tenminste 44 nieuwe tabakszaken geopend
Staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS maakt zich vooralsnog geen zorgen over de toename van het aantal tabaksspeciaalzaken in de buurt van supermarkten. Hij zei dit in antwoord op Kamervragen.
Feministisch bier overtreedt 50 wetten
Om de gendergelijkheid onder de aandacht te brengen, heeft het onafhankelijke feministische biermerk Muschicraft een nieuw drankje gebrouwen: The Most Illegal Beer.
MRG Logistics slaat innovatieslag met PSB Rotapick systeem
Belangrijk voor de P van Plaats: soepele distributie. MRG Logistics heeft in het (voormalig) Blokker DC in Geldermalsen het nieuwe orderpicksysteem Rotapick officieel in gebruik genomen.
BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus op vrouwenvoetbal.
Falke van der Zander, Media Expert bij ING Nederland, en Stein Yntema, Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network, verzorgen samen een van de presentaties tijdens het Branded Content Event. De titel van hun talk? ‘ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal.’
[marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding Marketing & Communications ABN Amro
In deel 196 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Patrick Kuijsters, baas Branding Marketing & Communications bij ABN Amro. Deze week ging de nieuwe positionering plus campagne van de bank gemaakt door Ace de lucht in. 'Succesvolle marketing van je nieuwe verhaal en visie buiten begint binnen.'
FonQ en Naduvi bundelen krachten
Webshops FonQ en Naduvi gaan samen en Itai Gross neemt het stokje over als ceo. Door de strategische overname van FonQ zullen de twee gevestigde Home & Living-merken elkaar verder versterken, is de verwachting. Beide merken blijven bestaan met elk hun eigen positionering.
Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud
Sportmerk Puma gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten over de hele wereld, melden de partners.
DOSSIER ESG Marketeers op stelling
Wat nou duurzaamheid. ESG it is! ESG (Environmental, Social, Governance) kan onder meer duurzaamheid meetbaar maken door middel van rapportagestandaarden. Maar in welke verhouding staat ESG tot MVO en Corporate Social Responsibility en bereidt het B Corp-certificaat bedrijven voldoende voor op aanstaande wetgeving. Wat doet ESG voor je merk en de relatie met je consument?
Dole daagt Nederlanders in campagne uit ‘wow’ toe te voegen aan stamppot
Voor de introductie van haar vernieuwde assortiment lanceert de Dole Sunshine Company een campagne waarin Nederlanders worden uitgedaagd ‘wow’ (lees: ananas) toe te voegen aan traditionele Nederlandse gerechten.
Aldi lanceert plantaardig assortiment My Vay in Week Zonder Vlees en Zuivel
Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die tot en met 10 maart loopt, introduceert Aldi Nederland het nieuwe huismerk My Vay voor plantaardige vlees- en zuivelvervangers. De hele folder van de discounter is deze week zelfs vrij van vlees-, vis- en zuivelaanbiedingen.
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert campagne uit winkels
Blue Band heeft de ‘Skip the Cow’-campagne gelanceerd die consumenten met een knipoog moet laten nadenken over de logica van boter. Volgens de website van Distrifood schrapt Albert Heijn de campagne per direct uit de winkels.
Kaasmerk Zijerveld wijzigt naam in Velder
Zijerveld wijzigt zijn naam in Velder. Deze wijziging markeert een nieuw hoofdstuk in de ontwikkeling van het bedrijf, dat van traditionele kaashandel is uitgegroeid tot een leverancier met kwalitatieve kaasconcepten, met een eigen rijpings- en verpakkingslocatie, meldt FrieslandCampina.
Vleesvervangermerk This gebruikt zelfportret Van Gogh in ‘stunt’
Vleesvervangermerk This uit Groot-Brittannië is partner van de Week Zonder Vlees & Zuivel. Het merk in het kader van de week een zelfportret van Van Gogh aangepast en in het Van Gogh Museum gehangen.
Maggi belooft meer groenten en minder vlees op het bord in 2026
Maggi streeft ernaar om in 2026 op al haar maaltijdverpakkingen een plantaardig recept variant aan te bieden, maakt men in de Week zonder Vlees (& Zuivel) bekend. 'Zo inspireert Maggi mensen om meer groentemaaltijden te bereiden, die minder vlees en vis bevatten.'
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
Bonduelle promoot nieuwe peulvruchten met oud samplingteam
Groentemerk Bonduelle komt met vier nieuwe peulvruchten naar Nederland: de Zwarte kikkererwt, de Adzuki boon, de Mung boon en de Pinto boon. De peulvruchten liggen vanaf nu in de Nederlandse supermarkten en worden door het oudste samplingteam van Nederland, bestaande uit bijna 100-jarigen, uitgedeeld.
René van Geer van Secrid: 'Gewoon "goed" verkoopt zichzelf ook'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen wel vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering co-founder René van Geer van het Nederlandse, internationaal toonzettende Secrid.
Heiko Schipper benoemd als Unilevers global president Nutrition Business Group
Unilever heeft vandaag de benoeming van Heiko Schipper tot president, Nutrition Business Group aangekondigd. Hij bekleedde eerder verkoop- en marketingfuncties bij o.a. Nestlé en Bayer.
Ook Jeunes Restaurateurs haken in op Week Zonder Vlees en Zuivel
Met dertien restaurants neemt de organisatie JRE (Heunes Restaurateurs) deel aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel die deze week in Nederland loopt.
Dirk van den Broek verstevigt doelstellingen in eiwittransitie
Dirk van den Broek verscherpt de verhoudingen van plantaardige en dierlijke eiwitten in de winkels. Hiermee verstevigt de discountformule zijn doelstellingen in de eiwittransitie.
DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak
Als je het hebt over tabaksbeleid in supermarkten, heb je het over de G van 'governance' uit de afko ESG. Maar liefst 55 procent van de totale tabaksomzet in Nederland is in handen van supermarkten, maar hoelang nog? 'Waar rook is, is vuur.'
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
Anne-Lynke Kikstra van Milka: 'Datagedreven strategie combineren met creativiteit; AI maakt meer mogelijk'
Anne-Lynke Kikstra is interim marketeer Milka bij Mondelez International. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Een consument moet gemiddeld zo’n 35.000 keer per dag kiezen; hoe maak je als merk dan het verschil?’
Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert Tiktok-campagne voor NextGen
Op 4 maart 2024 start de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De eetgedragsveranderingscampagne richt zich dit jaar specifiek op de NextGen.
Hak pakt door op biologische ambitie
Na de rode bieten het afgelopen seizoen, stapt foodmerk Hak bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem.
19 maart BCE24: 'Marketeer is bruggenbouwer tussen doelgroep en bedrijf'
Martijn van Lieshout is Directeur B2B Marketing bij VodafoneZiggo en Emma de Graaf is er Content & Communicatie Specialist B2B Marketing. Tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in MediaPlaza Utrecht vertellen zij hoe zij met videocontent het merk VodafoneZiggo verder ontwikkelen dan ‘alleen’ mobiele telefonie.
Havas Media wint Cooper Consumer Health, campagnes lopen al
Havas Media heeft de pitch op zelfzorggeneesmiddelen- en gezondheidsproductenconcern Cooper Consumer Health (voorheen Vemedia/Imgroma) gewonnen. De campagnes van bekende merken zoals Valdispert, Roter en Shiepz draaien al volop.
Grand’Italia kiest Joe Public als merkbureau
Na een pitch kiest Grand’Italia (onderdeel van GranFood) reclamebureau Joe Public,- voor haar nieuw te ontwikkelen merkcampagne.
Knorr brengt halal assortiment onder de aandacht tijdens Ramadan Markt
Om het halal assortiment van Knorr onder de aandacht te brengen lanceert het merk, in samenwerking met influencerduo Healthy Sisters, een Ramadan Markt en een stedentour met de Healthy Sisters Ramadan Truck.
First Energy Gum van Mark Tuitert krijgt nieuwe merkstrategie
First Energy Gum zet met haar nieuwe merkstrategie en bijhorende campagne in op het bereiken van de actieve avontuurlijke consument (25-45) die behoefte heeft aan een alternatief voor energiedrankjes en koffie.
BitesWeLove wil dat je losbreekt van snacks in nieuwe campagne
BitesWeLove, maker van plantbased snacks, heeft bureau Gardeners in de arm genomen om de naamsbekendheid van het merk te vergroten. Daarnaast lanceerde het merk de campagne ‘Break free from snacks’ om consumenten te verleiden de ‘bites’ te gaan eten.
Restaurant-ontdekkingsapp NeoTaste biedt 'culi lovers' uitbreiding eetervaring
NeoTaste, een restaurant-ontdekkingsapp uit Duitsland, breidt deze maand uit naar Amsterdam en opent hier de deuren naar exclusieve voordelen voor gebruikers, terwijl restaurants kosteloos kunnen deelnemen. Dat melden de initiatiefnemers.
Kirsten van der Sluijs van Purina: 'Vandaag lanceren we ons Ocean Restoration-project'
Marketeer Kirsten van der Sluijs kan bogen op een jarenlange ervaring bij Nestlé en werkt daar, naar eigen zeggen, in de meest inspirerende categorie, te weten dierenvoeding. Zij is verantwoordelijk voor het overkoepelende Purina-merk en de duurzaamheidsinitiatieven. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Wij geloven dat mensen en dieren samen gelukkig zijn.
Eigen Fabrikaat wordt DDB Retail
Bureau Eigen Fabrikaat, dat al onderdeel was van DDB, gaat verder onder de naam DDB Retail. Met de nieuwe naam laat het bureau zowel in- als extern zien dat het onderdeel is van de DDB familie.
BCE24: 'Je wilt verliefd kunnen worden op iemand, niet op iets'
Milan van Vugt (links) is Director Content & Partnerships bij mediabureau Initiative en samen met Annemieke Mol (rechts), Head of Content bij Yune, zijn zij twee van de sprekers tijdens het Brand Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in Media Plaza Utrecht. De titel van hun presentatie luidt: ‘Make it till you fake it?’
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
Mark Ritson op Marketingweek: 'Wees een KitKat'
Op Marketingweek stak Mark Ritson recent de loftrompet over KitKat: ‘Tight positioning, a respected brand heritage and refusal to overcomplicate things means when it comes to uniting distinctiveness and differentiation, KitKat has it licked.’ Een strakke positionering, een gerespecteerd merkerfgoed en de zaken niet al te ingewikkeld maken dus op het gebied van de ‘Double D’s’: distinctiveness en differentiation.
BCE24: 'Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig'
Vandaag over drie weken vindt het Branded Content Event editie 2024 plaats. Marco Gijsen, Director (AI-assisted) Strategie & Creatie bij Ad Alliance, is een van de vele sprekers die dag. Zoals zijn functietitel al doet vermoeden is hij dagelijks met AI bezig. De titel van zijn presentatie luidt dan ook: ‘Concrete toepassing van AI in branded content op tv.’
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing