Huizenruilen steeds populairdere manier om met vakantie te gaan
Huizenruil als manier om met vakantie te gaan, steeg vorig jaar scherp in populariteit. In 2023 ruilden 25.616 Nederlanders van huis met HomeExchange, het grootste huizenruilplatform ter wereld: een toename van 43 procent.
[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit
Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet. Ook dit jaar zal er weer een stevig robbertje worden gevochten. Wie wint?
[boxtoernooi] Nieuwe Crisp maaltijdbox mikt op lokale seizoensgroenten
Online supermarkt Crisp lanceert een nieuwe weekbox: 'de maaltijdbox die nooit verveelt'. Yacon, postelein, paarse peen, schorseneren en aardpeer: zomaar een aantal Hollandse wintergroenten die nu van onze akkers komen, maar die je niet vaak op ons bord terugziet. Vandaar.
[beeldsafari] Horecava 2024 biedt AI, foodinnovatie en nieuwe smaken
Hoe kom je uit met je personeel, met kleinere marges en veranderende horecatrends? Wat kan AI betekenen in service en in plaats van menskracht? Wat kan er duurzamer? Dit en talloze foodinnovaties domineert de Horecava 2024, met als thema 'De toekomst is nu'. We nemen een kijkje.
[onderzoek] Ikea: huisdier zorgt voor meer woonplezier
Op 10 januari heeft Ikea het tiende Life at Home Report gepubliceerd, een jaarlijks onderzoek over hoe we thuis leven en wat ons gelukkig maakt in huis. Een opgeruimd huis helpt 40% van de mensen te ontspannen en het hebben van een huisdier draagt bij aan meer woonplezier.
DOSSIER FOOD Kikkoman bouwt 300-jarige sojasaustraditie uit tot wereldmerk
Kikkoman's motto is ‘to promote the international exchange of food culture’ en dat lukt intussen aardig met distributie in 100 landen. De relatie met Nederland kent een verrassende oorsprong. In een suite op de 22e verdieping van Hotel Okura Amsterdam hebben wij de eer de Kikkoman-dynastie te treffen: vader en zoon Mogi en zijn managementteam uit Japan.
[column] A-merken gaan een lastig 2024 tegemoet
Het is een algemeen bekend principe dat in tijden van crisis en lage koopkracht, private label producten en discounters aan marktaandeel winnen. Dat zien we op dit moment ook weer gebeuren.
Vernieuwde herenmode-afdeling en parterre bij de Bijenkorf Amsterdam
De herenmode afdeling op de eerste verdieping van de Bijenkorf Amsterdam heeft een metamorfose gehad. Er zijn nu prachtige nieuwe shops van onder andere Sandro, Tommy Hilfiger, Profuomo en Armani te vinden.
Kaaps Film ontwikkelt brandmovie voor Vitakruid
Vitakruid, ontwikkelaar van voedingssupplementen in Nederland, wil met een nieuwe brandmovie, gemaakt door Kaaps Film, laten zien wat de intrinsieke motivatie is achter Vitakruid.
Winnaars van Horecava Innovation Award 2024 bekend
De winnaars van de Horecava Innovation Award 2024 zijn bekendgemaakt. Overall winnaar 2024 is Albron met Smaakchef. Smaakchef ontzorgt het zorgpersoneel door de bereiding van de warme maaltijd uit handen te nemen. Daarnaast werden nog enkele foodmerken bekroond: het complete overzicht.
McDonald’s start vervolgcampagne op Prijsjes waar je blij van wordt
De nieuwe campagne ‘Maak je dag voor een leuk bedrag’ van McDonald’s borduurt voort op de campagne van vorig jaar: Prijsjes waar je blij van wordt.
[Esprix] Michiel Rijshouwer: ‘Goed dat de termijn voor ‘Long term’ is aangepast naar cases die minimaal 3 jaar lopen’
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Tijd om te starten met ‘Drie vragen aan…’. Deze keer eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de categorie Long term.
Nederland in de pas met wereldwijde groei; hogere omzet onderzoekbranche in 2023
Om nou te zeggen dat we in rustige tijden leven… nee. We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%.
AI schrijft de social media-posts tijdens Horecava 2024
Bureau Lekker Sociaal Media heeft een app ontwikkeld die social media posts schrijft met AI. De app is speciaal ontwikkeld voor horeca. Horecava gaat deze app tijdens Horecava 2024 gebruiken om de social media posts op Insta.
Carrefour gooit PepsiCo eruit: 'te duur'
De Franse retailketen Carrefour verkoopt geen producten van PepsiCo meer. Dat betekent dat bijvoorbeeld Doritos en 7Up van het schap gaan, wegens 'onacceptabele prijsverhogingen'.
[column] De echte verhalen in food
Jarenlang gold reclame voor ‘food’ toonaangevend. De norm in advertising. Als je als bureau werkte voor grote foodmerken dan was dat het bewijs dat je meedeed in de wereld van advertising.
Nationale Marketing Bechmark: Betere aansturing bureaus loont
Een sterk merk vraagt om topcreativiteit en dat is schaars. Ongeveer driekwart van de bedrijven in Nederland werkt daarom samen met één of meer creatieve bureaus.
[column] Het enorme aanbod van eenheidsworst
We staan er nauwelijks bij stil als we een supermarkt binnenlopen, maar nog nooit is het aanbod in de schappen zo groot geweest. Alleen al het aantal variaties op een product als kwark of vla is overweldigend en historisch ongeëvenaard. Je hoeft niet lang te zoeken om alleen al meer dan 250 variaties op yoghurt te vinden.
Kathrin Beck van Chocolatemakers: 'Vertel het zoals het is'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Kathrin Beck, Head of Brand Marketing bij Chocolatemakers.
AH en Jumbo haken in op goede voornemens
Gezelligheid, (te) veel gegeten en de beste wensen: dat waren weer de feestdagen. Maar hoe nu verder? AH lanceert Eye of the Hamster ('Hamsterééééén met meer dan 1000 producten 2e gratis') en Jumbo adviseert worteltjes.
Commercialreview.nl neemt 23 kerstcommercials onder de loep and the winner is...
Commercialreview.nl heeft 23 deelnemende decembercommercials voorgelegd aan een panel. Per commercial hebben minimaal 250 respondenten 8 vragen beantwoord waaruit een winnaar gedestilleerd werd.
Amstel trapt 2024 af met nieuwe campagne
Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne met de drie vrienden. Thema? Sterke verhalen, want hoe langer de vriendschap hier sterker dat die verhalen worden. Met een leuke twist aan het eind. De campagne werd ontwikkeld door Alfred.
Recordaantal deelnemers bij 162 Unox Nieuwjaarsduiken
Ruim 65.000 mensen deden mee aan een van de 162 Nieuwjaarsduiken in het hele land. Ook in het buitenland wordt intussen meegedoken. De Unox Nieuwjaarsduik in Scheveningen trok - op een nieuwe locatie aan het strand - 10.000 bezoekers.
Nieuw jaarrecord: 6,6 miljard euro betaald via Tikkie in 2023
De populariteit van Tikkie was ook in 2023 onverminderd groot. In totaal is vorig jaar voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van 2022 - 5,5 miljard euro - is hiermee opnieuw verbroken.
[marketeer 194] Glenn Balak: co-founder en CCO Menoki
In deel 194 van onze successerie [marketeer] is deze week de beurt aan Glenn Balak co-founder en chief commercial officer van Menoki. Na eerdere marketingtopfuncties bij onder andere Diesel, Levi's en Buddha to Buddha, duikt hij nu in start up Menoki. 'Next step: AI-selfie stickers. No risk no glory.'
Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerkproducten
Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Supermarkten, aangesloten bij het CBL, voeren vanaf 2024 het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten.
Colette Cloosterman - Van Eerd: 'Het was een raar jaar'
In een openhartig interview met dagblad NRC blikt Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman - Van Eerd voor het eerst terug op de turbulente tijd bij het familiebedrijf. ‘We zijn dol op elkaar en dat blíjven we.'
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam: 'Het is belangrijk dat je van je collega's weet wat hun droom is'
Caroline Receveur is hotelmanager ‘met heel veel liefde voor marketing’ van het nieuw te openen event- en congreshotel Maritim Amsterdam. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Over tien jaar ben ik nog steeds hotelmanager; dat vind ik echt de allerleukste baan.’
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
Covercompetitie: We hebben een winnaar...
Cover 1 siert editie 01 2024 van MarketingTribune. Het thema van het eerste nummer van het nieuwe jaar is 'AI in 2024' en daarvoor werden er drie covers gemaakt met de AI-functie van 123RF. Jullie als onze lezers mochten kiezen en alhoewel covers 1 en 3 lange tijd gelijk op gingen, heeft cover 1 de laatste twee dagen voor Kerst een inhaalslag gemaakt en was er geen twijfel mogelijk.
Mijlpaal: productie twee miljoenste Porsche in Leipzig
De Porsche-fabriek in de Duitse deelstaat Saksen heeft de mijlpaal van 2 miljoen geproduceerde auto’s bereikt. Het model dat als jubileum-exemplaar de productieband verliet, is een nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid in de kleur Madeira goud metallic.
Lemon en modemerk Goat waarschuwen voor natte sokken
Modemerk Goat Organic Apparel lanceert zogenoemde Global Warming Socks, duurzaam gemaakte sokken die ons moeten herinneren aan de klimaatcrisis.
[onderzoek] 'Influencers meer risico dan aanwinst voor kerstverkoop'
Uit onderzoek uitgevoerd door Storyblok onder 1.000 consumenten blijkt onder meer dat bijna een op de vier consumenten actief afziet van het kopen van een product als het wordt onderschreven door een influencer.
[marketeer 193] Nikita Lensink - marketingdirecteur Thuisbezorgd.nl
'AI is voor ons een belangrijke ontwikkeling', zegt Nikita Lensink, sinds 2023 marketingdirecteur bij Thuisbezorgd.nl, in deel 193 van onze successerie [marketeer]. Zij deelt haar learnings, de toekomstplannen met haar merk en hoe ze haar drie bureaus orchestreert. 'Natuurlijk gaat het niet zonder slag of stoot, maar dat maakt het ook zo leuk.'
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
Plus verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM
Supermarktketen Plus verwijdert niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims uit zijn winkels en folders nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.
Albert Heijn oogst 16x bij 'Beste Product van het Jaar'-verkiezing
Bij de recente verkiezing ‘Beste Product van het Jaar’ is Albert Heijn op basis van stemmen van consumenten met zestien eigen-merkproducten als 'beste' uit de bus gekomen in hun categorie. Daarbij is de AH Sprank-appel gekozen tot de overall winnaar van de gehele verkiezing.
[column] Fonduepan in de kerstboom
Hoewel het buiten maar niet wil winteren en we het dus moeten doen met de nepsneeuw, die wél in elke kerstcommercial ligt, is ons land inmiddels weer volop geïllumineerd en weten we: de kerst komt eraan! ‘Kerst op jouw manier’ staat er op de cover van het supermarktblad 'Boodschappen' en dat betekent vooral een keur aan eten. Op tafel én in de boom.
Heineken bedankt horecaondernemers met Thankswagen
Heineken reed maandag en dinsdag het hele land door om horecaondernemers te verrassen met een opvallend eerbetoon. Speciaal voor deze gelegenheid is een tankwagen met 1.000 liter bier omgedoopt tot ‘Thankswagen’.
PostNL pakketautomaten omgetoverd tot adventkalender
Ter gelegenheid van de feestdagen zijn enkele pakketautomaten van PostNL omgetoverd tot een gigantische adventkalender. Het is voor het eerst dat PostNL dit doet.
Steven Van Belleghem eerste keynote Branded Content Event 2024
De eerste keynotespreker die we kunnen aankondigen voor het Branded Content Event editie 2024 is niemand minder dan Steven Van Belleghem. Steven is een internationale keynotespreker en auteur van uitsluitend bestsellers. Hij heeft al meer dan 1.250 presentaties in 45 verschillende landen gegeven en opent op dinsdag 19 maart 2024 het Branded Content Event.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing