Nepvoedselmerken in het supermarktschap
- Food-en-retail
- 21 feb 2013 @ 08:35
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 21 feb 2013 @ 08:35
- Redactie Food en Retail
Na de vastgoedsector met de bouwfraude, na het vernietigde vertrouwen in de bancaire sector en nadat de autoriteit van politici en andere gezagsdragers steeds wankeler en vluchtiger werd, komt nu het vertrouwen in voedselproducten in supermarkten onder vuur te liggen. Natuurlijk kwamen de afgelopen jaren alle vleessoorten al eens aan de beurt (van varkenspest tot Creutzfeldt-Jakob) en zou kweekvis (zalm, pangasius) niet deugen. Maar nu duiken ook steeds vaker nepmerken op in het schap. Criminelen ontdekken de supermarkt als lucratief afzetkanaal.
Door het paardenvleesschandaal in Engeland zijn instanties Europol en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op de hele vleesketen in Europa gedoken. Van weiland tot koelhuis tot supermarkt wordt onderzocht. In Spits zegt onderzoeksleider Chris Vansteenkiste van Europol vandaag -los van paardenvlees gate- dat er steeds meer levensmiddelen 'vervalst' worden. Want voedselfraude is een vetpot. In een grootschalig onderzoek naar Grieks voedsel twee jaar terug ontdekte Europol tot zijn verrassing dat veel producten niet echt waren. 'Tot onze verbazing vonden we grote hoeveelheden nagemaakt voedsel en drank.' Concreet ging het om 13.000 flessen namaakoloijfolie, 77.000 kilo foute kaas en 12.000 flessen waarvan het etiket de lading niet dekte.
Ook bouillonblokjes, koffie en snoeprepen bleken vervalst. 'Voorheen zat de handel in namaakgoederen vooral in tassen en merkkleding. We hebben het langzaam zien verschuiven. Het begon met het namaken van dure luxegoederen zoals truffels en kaviaar, maar nu zien we ook steeds meer gewone producten die niet echt zijn.' Het lijkt erop dat door deze ontwikkelingen het vertrouwen in de aanbieders van voedsel, waaronder ook supermarkten verder in het geding komt. Met uitwijken naar boerenmarkten, thuistelen en kleinere formules tot gevolg.
Geen zelfcorrectie
Niet de vraag of het paardenvlees goed of slecht was, was in de voedseldiscussies van de afgelopen weken van belang. En niet de vraag of lasagne voor drie euro nog kwaliteit kan bieden. Dit zijn slecht indicaties van een groter probleem: de zelfcorrigerende werking van de foodsector is hier aan de orde, schrijft merkstrateeg Jan Peter van Doorn op zijn FoodforFood-blog. 'Dan is daar Becel. De discussie wordt op wetenschappelijk niveau gevoerd. Maar partijen staat lijnrecht tegenover elkaar. Is linolzuur nu wel goed voor hart en bloedvaten? Dat is de consument in ieder geval veertig jaar lang verteld. De consument raakt in verwarring. Wie nu te geloven? Dit is niet goed voor de integriteit van de sector.'
Verantwoordelijkheid afschuiven
De verantwoordelijkheid voor voedsel ligt volgens de industrie uiteindelijk toch bij de consument, constateert Van Doorn. 'The Lancet, een toonaangevend medisch wetenschappelijk tijdschrift, publiceerde onlangs een artikel waarin gesteld werd dat het nu wel bewezen is dat de voedsel-, de drank- en de alcoholindustrie dezelfde tactieken en strategieën gebruiken als de tabaksindustrie om de maatregelen voor de volksgezondheid te ondermijnen. Een nogal harde uitspraak, om het zachtjes uit te drukken. Kortweg verhaalt het artikel over gesponsord onderzoek, het opbouwen van relaties met gezondheidsinstellingen waaraan veel geld wordt gespendeerd en het lobbyen bij overheden om gezondheidsmaatregelen te voorkomen.' Klik hier om Van Doorns verdere verhaal te lezen.
Eendracht maakt macht
'Als je zou weten dat je nepkoffie of nepmedicijnen koopt, zou je het niet doen, maar bij een blik koffie of een pak tomatensaus kom je er als consument niet achter', reageert Vansteenkiste van Europol. Nu voedselschandalen elkaar opvolgen en nu blijkbaar ook de onderwereld supermarkten ziet als lucratieve afzetkanalen, zouden voedselmarketeers de handen ineen moeten slaan om de integriteit van hun branche beter te beschermen. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing