Albert Heijn verlaagt meer prijzen dan concurrentie in prijzenslag

Albert Heijn verlaagt meer prijzen dan concurrentie in prijzenslag
  • Food-en-retail
  • 17 sep 2013 @ 17:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Acties

Supermarkten die mee zijn gegaan in de prijzenoorlog van Albert Heijn hebben minder producten in prijs verlaagd dan de marktleider. Ook is de gemiddelde prijsdaling bij deze supers lager dan die bij de Zaanse keten. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van prijsvergelijker Inprijsverhoogd.

Albert Heijn verlaagde vorige week de prijs van zo'n negentienhonderd producten. Eerstvolgende in het onderzoek is Plus, dat ruim duizend artikelen een lagere prijs gaf. Daarna volgden Dekamarkt, Boni, Coop en Spar. Boni verlaagde relatief de meeste producten uit het assortiment in prijs, bijna vijftien procent.

De gemiddelde prijsdaling was bij Albert Heijn hoger dan bij andere supermarkten. De marktleider uit Zaandam prijsde de artikelen met 6,5 procent af. Coop kwam daar nog het dichtst bij in de buurt met een verlaging van 5,7 procent.

De prijsverlagingen van Albert Heijn zouden er met name op zijn gericht om prijsvechter Lidl te beconcurreren. Andere ketens passen ook hun prijzen aan om het prijsverschil tussen de supermarkten in stand te houden. In 2003 draaiden de prijsverlagingen uit op een prijzenoorlog, die zorgde voor fors lagere prijzen voor de consument, maar de bedrijven veel geld kostte.

Ketens als Jumbo, Dirk van den Broek en Nettorama zijn niet opgenomen in het onderzoek omdat zij niet beschikken over een websupermarkt.

Volgens sectorstrateeg Paul Moers is het einde van de prijzenoorlog mogelijk alweer in zicht.

'Albert Heijn heeft er geen enkel belang bij om de strijd te intensiveren. Het bedrijf staat er namelijk goed voor. Het waren waarschuwingsschoten, meer niet. Zo heeft de keten zichzelf wel weer meer op de markt gezet.', aldus Moers.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken