Hema en AH in de race voor Gouden Windei
- Food-en-retail
- 19 sep 2013 @ 16:23
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Awards
- 19 sep 2013 @ 16:23
- Redactie Food en Retail
Foodwatch heeft de nominaties bekend gemaakt voor het Gouden Windei, de jaarlijkse onderscheiding voor de 'grootste misleider' als het om voedsel gaat. Retailers Hema en Albert Heijn behoren tot de 'gelukkigen'. Dat meldt onder meer de Levensmiddelenkrant.
Hema's slagroomtaart die naar eigen zeggen 'ambachtelijk' en met de 'allerbeste ingrediënten' bereid, maar in werkelijkheid 'aan elkaar hangt van E-nummers'. Red Bull Energy Shot is genomineerd, omdat de stoffen die daarin zitten een gezondheidsrisico zouden opleveren. En Natrena Stevia Kristalpoeder omdat het volgens Foodwatch voor 97 procent uit goedkoop vulmiddel bestaat. Een ijsje van Unilever, de Ola Festini Peer, bevat volgens Foodwatch nog geen zeven procent peer, terwijl het wordt aangeprezen met 'zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit'. "De smaak komt in feite van suiker, citroensap en aroma", stelt de organisatie. Albert Heijn is genomineerd met puur&eerlijk zalm in bladerdeeg. Slechts 21 procent van de zalm zou duurzaam zijn, aan de rest wordt geen eisen gesteld.
Consumenten kunnen tot en met 2 oktober stemmen. De prijs wordt een dag later uitgereikt bij het hoofdkantoor van de winnaar. Vorig jaar en het jaar daarvoor won Unilever de prijs. Vorig jaar was dat voor Becel Pro-activ. De levensmiddelenfabrikant had beweerd dat het middel hart- en vaatziekten helpt voorkomen.
Een jaar eerder won Unilever met het Goede Start-witbrood van Blue Band vanwege de bewering 'witbrood waar volkoren in zit'. Na een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie werd het 'vezelrijk wit' genoemd.
Foodwatch vindt dat consumenten in de supermarkt op grote schaal misleid worden en onderzoekt claims op voedselverpakkingen.
“Weten wat je eet is belangrijk als je verantwoorde keuzes wilt maken, maar dit wordt ons bijna onmogelijk gemaakt. Fabrikanten doen enorm hun best om consumenten voor de gek te houden”, stelt Meike Rijksen van foodwatch.
Inmiddels hebben enkele voedselmerken die sinds 2009 door de organisatie zijn onderzocht hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald”, zegt foodwatch.
Bron: FOK!frontpage Nieuws, Levensmiddelenkrant.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing