Retailers bang voor onveilig dataverkeer

Retailers bang voor onveilig dataverkeer
  • Food-en-retail
  • 25 sep 2013 @ 11:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieOnderzoek

De vrees voor onveiligheid van data zorgt ervoor dat retailers nog niet massaal zijn overgestapt naar cloud-based POS-systemen. Daardoor nemen zij wekelijks tot vier uur aan niet-werkende kassasystemen voor lief.

Uit onderzoek van Epson Europa onder 410 retailers in Europa blijkt dat de vrees voor onveilige data de belangrijkste barrière is voor verkopen via de cloud. Ondanks dat bijna twee derde van de ondervraagden gelooft dat de efficiency verhoogd kan worden met cloud-based POS-systemen, maken momenteel nog maar vier van de tien ondervraagden gebruik van de cloud. De ondervraagde retailers verwachten met behulp van het cloud-based POS-systeem voornamelijk meer inkomsten te kunnen halen uit de verzamelde data.

Daarnaast verwacht 48 procent van het totale aantal ondervraagden dat cloud based POS-systemen bijdragen aan het verlagen van de down-time van kassasystemen en is 45 procent van mening dat met deze systemen kostenbesparingen te realiseren zijn. Daarentegen ervaart een kwart van de ondervraagde IT-managers momenteel nog een gebrek aan steun vanuit de directie omdat zij geen technische kennis hebben en daardoor de voordelen niet direct zien, of omdat de IT-manager het lastig vindt om de ROI inzichtelijk te maken voor de directie.

Dat de IT-managers verwachten de directie uiteindelijk te kunnen overtuigen, blijkt uit het feit dat 74 procent van de respondenten die nog niet cloud-based werken verwacht binnen vijf jaar over te stappen naar een dergelijk systeem. Maar liefst 75 procent van de ondervraagde retailers maakt hier momenteel al plannen voor. Tot die tijd moeten deze retailers het hoofd bieden aan de problemen die hun huidige POS-systemen met zich meebrengen: systemen die de implementatie van software-as-a-service (Saas) überhaupt niet aankunnen (54%) of de hoge onderhoudskosten die de spuigaten uitlopen (52%). Daarnaast geeft 40 procent van de retailers aan dat zij met een verouderd POS-systeem werken.

Lijken de veiligheidskwesties de grootste angst te zijn voor retailers die nog geen cloud based POS-systeem hebben, de ondervraagde retailers die al met een cloud based POS-systeem werken zijn helemaal niet meer angstig voor veiligheidskwesties. Maar liefst 61 procent geeft aan dat ze daadwerkelijk een efficiencyslag heeft gemaakt.

“Dat het nog steeds de moeite waard is om te investeren in POS-systemen, blijkt wel uit het feit dat de ondervraagden aangeven dat in 2011 80 procent van hun verkopen nog steeds fysiek in de winkel gerealiseerd werden", zegt Ties Schepers van Epson. "Wat wij wel zien is dat retailers steeds vaker op zoek gaan naar manieren om hun klant zo goed mogelijk te bedienen, online is immers een geduchte concurrent geworden. Cloud based POS-systemen maken het makkelijker om de interactie met de klant aan te gaan, crosssell-kansen te benutten en wachttijden bij de kassa terug te dringen.”

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken