'AH Basic is 15% goedkoper dan Lidl'

'AH Basic is 15% goedkoper dan Lidl'
  • Food-en-retail
  • 28 okt 2013 @ 12:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPrijs

De nieuwe AH Basic-lijn is 14,7% goedkoper dan vergelijkbare producten bij Lidl. Dirk van den Broek is met zijn budgetmerken 4,5% duurder dan de marktleider. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van Levensmiddelenkrant.

AH en Dirk maakten afgelopen weken veel reclame voor hun budgetmerken. Uit cijfers van GfK blijkt dat de verkoop van deze basisproducten binnen het totale huismerkpakket onder druk staat. In het derde kwartaal van vorig jaar hadden ze nog omzetaandeel van 6,5% binnen de totale huismerkverkopen, in dezelfde periode van dit jaar is dat teruggelopen naar 6,0%. Het totale omzetaandeel van huismerken is afgelopen jaar wel fors gegroeid van 44,3% naar 45,6%.

Levensmiddelenkrant vergeleek de prijzen van een mandje van achttien producten. Bij Albert Heijn ging het daarbij vrijwel uitsluitend om AH Basic-producten, bij Dirk van den Broek om een mix van C-merken, fancy labels en "1 de Beste"-huismerkproducten.

Bij AH is de klant voor dit pakket 19,76 euro kwijt. Aan de kassa van Dirk van den Broek moet voor vergelijkbare producten 20,65 euro worden betaald. Lidl rekent opgeteld 22,66 euro voor een tas met vergelijkbare producten. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken