Polman (Unilever) tweede in Trouw's Duurzame 100

Polman (Unilever) tweede in Trouw's Duurzame 100
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2013 @ 09:50
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingCommunicatieFoodInnovatie

Unilever-topman Paul Polman is op de tweede plaats geëindigd in de Duurzame 100 die dagblad Trouw jaarlijks opstelt. De multinational is volgens de jury een voorloper op het gebied van duurzaamheid.

Dertien juryleden hebben uit een groslijst van meer dan 400 namen de 100 personen gekozen die in het afgelopen jaar opvielen. De grootste daler van 2013 is Peter Blom, directievoorzitter van Triodos Bank. Hij ging van 10 in 2012 naar plek 87. De groene banken en de politiek doen het over de hele linie dit jaar minder goed in de Duurzame 100

Dat Polman wederom op plek 2 terecht is gekomen, wordt door de jury als volgt toegelicht: 'Multinational Unilever is voorloper op het gebied van duurzaamheid. Het introduceerde het MSC-keurmerk voor vis. Met Rainforest Alliance verduurzaamt ze haar theeproductie. Bestuursvoorzitter Paul Polman heeft zijn nek vooral uitgestoken met de toezegging dat Unilever in 2020 alle voedingsingrediënten uit duurzame landbouw haalt. Zijn ambitie is de impact op de samenleving verkleinen door minder water te verbruiken, minder afval te produceren en minder kooldioxide uit te stoten. En tegelijk de omzet te verdubbelen. Het lijkt er op dat Unilever dat doel nog gaat halen ook.'

Polman was begin 2012 één van de initiatiefnemers van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een alliantie van acht multinationals die duurzame bedrijfsmodellen ontwikkelen en delen. In de Dow Jones Sustainability Index voert Unilever al jaren de voedingssector aan, al werd ze dit keer gepasseerd door het Zwitserse Nestlé, waar Polman vroeger ook bestuurder was.

Dit voorjaar schetste Polman in de Hofstadlezing een snel veranderende wereld, met een explosieve bevolkingsgroei, economische machtsverschuivingen en toenemende druk op natuurlijke bronnen. Bedrijven kunnen alleen groeien als ze de wensen van de maatschappij en de grenzen van het milieu respecteren, vindt de bestuursvoorzitter van Unilever.

Over zijn duurzame inspanningen zei Polman onlangs in de Volkskrant: 'Ik kan ook thuis blijven zitten en nog een glaasje wijn inschenken of een lange fietsvakantie nemen. Dit is voor mij een goede invulling van mijn leven. Ik hoop dat steeds meer mensen zo'n keuze maken. Niet voor onszelf maar voor toekomstige generaties.'

Polman is de enige vertegenwoordiger van het bedrijfsleven in het VN-panel dat de toekomst van de internationale ontwikkelingssamenwerking moet uitstippelen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken