ING: omzet winkels daalt in 2014

ING: omzet winkels daalt in 2014
  • Food-en-retail
  • 31 dec 2013 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Winkeliers zien hun omzet volgend jaar naar verwachting opnieuw dalen, zegt het economisch bureau van ING. De terugval in koopkracht van consumenten lijkt gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig volgens de zwartkijkers. Toch zijn er ook lichtpunten.

De economen van de ING-bank rekenen op een omzetkrimp van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent voor de kiezen had gekregen, meldt het deze maand gepubliceerde sectorrapport. Onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zullen hun omzet komend jaar niet zo erg zien dalen als in 2013, maar er is nog geen sprake van herstel.

Verkoopvolumes lopen terug
Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op zijn dagelijkse boodschappen. Supermarkten behalen volgens ING volgend jaar nog wel een bescheiden omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Naast het feit dat de consument de hand op de knip blijft houden, hebben winkels in consumentenelektronica te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. 'Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.'

Olympische Winterspelen
Voor 2014 zijn er toch ook lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen naar verwachting iets worden aangejaagd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken