Retailer Jan Linders verrassende winnaar Kerstrapport GfK en FM

Retailer Jan Linders verrassende winnaar Kerstrapport GfK en FM
  • Food-en-retail
  • 19 dec 2013 @ 09:05
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsMerken

Het komt niet vaak voor dat er een nieuwe retailformule bovenaan staat in het Zomer/Kerstrapport van GfK en Foodmagazine. In acht van de negen vorige edities was het AH XL die de hoogste waardering kreeg van klanten. Alleen in het Kerstrapport van 2011 was er een andere nummer één, Jumbo. Nu twee jaar later valt AH XL voor de tweede keer van de troon. Retailer Jan Linders is de verrassende winnaar van het Kerstrapport.

Jan Linders krijgt in het Kerstrapport het hoogste rapportcijfer van allemaal en stoot daarmee AH XL van de troon. Linders is de nummer twee in service en de nummer drie in voordeel, wat overall de eerste plek oplevert. Elders op de ranglijst keert Jumbo terug op het podium en dreigen de reguliere supermarkten van Albert Heijn uit de top tien te verdwijnen. Distrifood meldt het volgende uit het rapport:

Versafdelingen
In het Zomerrapport daalde het rapportcijfer van de grootste winkels van Albert Heijn al van 7,89 naar 7,80, maar dat had toen geen gevolgen voor de eerste plaats. AH XL komt nu uit op 7,75 en wordt gepasseerd door Jan Linders met 7,81. Klanten geven een lager rapportcijfer voor de goede versafdelingen en de vriendelijkheid van het personeel, terwijl Jan Linders juist in de netheid van de winkel en de versafdelingen een sprong vooruit maakt.

Niet uit de lucht
De eerste plaats van Jan Linders komt niet helemaal uit de lucht vallen. De regionale keten staat al sinds de zomer van 2011 onafgebroken in de top drie van de ranglijst. De vernieuwing van de formule met veel meer nadruk op vers lijkt zijn vruchten af te werpen, evenals de sterker in de formule verankerde binding met het zuiden. Nu kan de vlag dus uit in Nieuw-Bergen. Na de opeenvolgende titels als Beste Verssupermarkt, is de formule nu de beste van allemaal.

Albert Heijn
AH XL doet het met de zilveren medaille nog steeds uitstekend, de gewone supermarkten van de formule zijn een ander verhaal. In de zomer van 2010 kleurde het podium nog blauw met een eerste plek voor XL en de derde plaats voor Albert Heijn. Nu dreigen de reguliere winkels uit de top tien te verdwijnen. Deels door hogere rapportcijfers voor andere ketens, maar de lagere waardering voor aantrekkelijke aanbiedingen zal reden voor zorg zijn in Zaandam.

Mijlpaal voor Aldi
De nummer laatst van de ranglijst is traditioneel Aldi. Toch is er ook bij de geplaagde discounter reden voor een klein feestje. Voor het eerst in de zeventien jaar van dit onderzoek krijgt Aldi van de eigen klanten een rapportcijfer boven de zeven. Het verschil tussen de nummer één en de nummer laatst op de ranglijst bedraagt nog maar 0,74 punt, wat onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK omschrijft als de nivellering in de supermarktbranche.

Hoog rapportcijfer
De Nederlandse klant is nog altijd bijzonder tevreden over de kwaliteit van zijn supermarkt. De formules in het onderzoek krijgen gemiddeld een 7,47, vrijwel gelijk aan het cijfer van afgelopen zomer toen met een 7,48 een record werd neergezet. Opvallend is dat de netheid van de winkels en de goede versafdelingen nog steeds in waardering stijgen. Op aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen wordt juist weer iets ingeleverd.

Hoogvliet tuimelt
AH XL mag dan de eerste plaats kwijtraken, Hoogvliet tuimelt helemaal van het podium. De formule zakt van de tweede naar de zevende plaatst op de ranglijst. Daardoor ontstaat op het podium weer ruimte voor Jumbo, dat daarmee weer dezelfde plek inneemt als vorig jaar in het Kerstrapport. Een knappe prestatie gezien de vele nieuwe winkels en klanten.

Opmars Emté
Ook Emté springt eruit. De goede prestaties in het Versrapport, waar de formule de nummer één is in brood en vlees, krijgt een vervolg met een reuzensprong van de vijftiende naar de vijfde plaats op de ranglijst. Het masterplan van moederbedrijf Sligro voor de supermarkten lijkt aan de slaan bij de klanten.

Leo Linders, de algemeen directeur, hoort het nieuws op de dag af dat zijn vader Jan 50 jaar geleden zijn eerste winkel opende. Leo was bij het horen van het nieuws emotioneel, meldt Distrifood. 'Het moet ook een woensdag zijn geweest. Ik was negen jaar en vrij van school.' Hieronder het verslag op film. De complete ranglijst, alle tabellen en een toelichting per formule is te lezen in de decembernummer van Foodmagazine.
 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken