Hema voor de rechter gedaagd door wijnboer Gort
- Food-en-retail
- 23 jan 2014 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Packaging design
- 23 jan 2014 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
Wijnboer, oud geluidsexpert van Gort Sound en wijnschrijver Ilja Gort beschuldigt retailketen Hema van plagiaat. De Nederlandse ondernemer in Bordeaux is van mening dat het warenhuis het etiket van zijn wijn La Tulipe, onder andere bestseller in AH, heeft gekopieerd. UPDATE: Hema past etiketten aan.
'Ik begrijp dat Hema naast worst verkopen tegenwoordig ook in de zorgsector actief is, maar ze zouden beter wat meer zorg aan hun wijnafdeling kunnen besteden,' zegt de wijnboer ironisch in Het Parool. 'La Tulipe is een kwaliteitswijn die op internationale concoursen al jarenlang de hoogste onderscheidingen in de wacht sleept. Mede daardoor is het een bestseller bij Albert Heijn. Nu heeft Hema het etiket van mijn La Tulipewijn op een of andere Zuid-Afrikaanse slobber geplakt waarschijnlijk in de hoop een graantje mee te pikken van ons succes', aldus Gort. 'Ik begrijp niet dat een gerenommeerd bedrijf als Hema zoiets doet. Hollandse merken zouden elkaar juist moeten steunen!'
Etiket geschilderd door zoon
De tulp op het etiket van Gorts wijn was al eerder onderwerp van tweestrijd. In 2000 eiste tulpenschilder Jan Cremer middels een kort geding een torenhoge schadevergoeding van Gort, wegens vermeend plagiaat. 'Dat hebben we destijds glansrijk gewonnen,' verklaart Gort. 'Dat was niet moeilijk want de tulp op het etiket is geschilderd door mijn zoon Klaas toen die zes jaar oud was. Die wild geschilderde tulp is zo ongeveer het bekendste wijnlogo van Nederland geworden en vormt al jaren het symbool van ons bedrijf. Daarom snijdt deze beeldmerkroof me extra door de ziel.'
Niet de intentie
De Hema laat weten dat het bedrijf 'sinds kort' weet dat Gort het etiket van de Zuid-Afrikaanse Hema-wijnen als een kopie beschouwt van de La Tulipe-etiketten. 'Het is zeker niet onze intentie geweest om de wijnen van Gort te kopiëren. Wij zijn in gesprek om ervoor te zorgen dat er geen sprake meer kan zijn van verwarring.'
(bron: Parool)
UPDATE: De Hema gaat wijnetiketten van de Zuid-Afrikaanse Kleintuinwijn, met de afbeelding van een tulp, aanpassen. Het warenhuis doet dat zodat er geen enkele sprake meer kan zijn van verwarring, zo laat een woordvoerster weten. Klik hier voor de protest-film van Gort op De Telegraaf.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing