Jumbo verdedigt kip-beleid

Jumbo verdedigt kip-beleid
  • Food-en-retail
  • 28 jan 2014 @ 09:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • DialoogFoodConsumenten

Met een speciale pagina op de eigen retailwebsite, verdedigt Jumbo zich tegen aanvallen van Wakker Dier inzake plofkip. 'Wakker Dier gaat voorbij aan wat hun aanpak betekent voor het milieu, de gezondheid en de Nederlandse kippensector. Hierbij spelen ook de beschikbaarheid, de prijsstelling en de wensen van de klant een bepalende rol.' Dat de bio-kip nog te weinig gekocht wordt en te duur is, wordt als motivatie aangegeven. Vandaag maakte Distrifood bekend dat consumenten Jumbo duur vinden. Dat zal de exodus van plofkip dan niet versnellen.

Jumbo geeft de volgende elf antwoorden op vragen over kip bij de formule:

'11 vragen over kip bij Jumbo Hoe zit dat nou? 1. Wat is plofkip?
Plofkip is de naam die wordt gebruikt door Wakker Dier voor gewone kip die in de supermarkten ligt. Deze kip wordt op de normale wijze geproduceerd. De term plof verwijst naar het snelgroeiende karakter van de kip.

2. Wat wil Wakker Dier?
Wakker Dier wil dat er geen ‘plofkip’ meer wordt verkocht. Wakker Dier wil dat iedereen alleen kip (ver)koopt die voldoet aan de eisen van de Dierenbescherming op het gebied van dierwelzijn. Die eisen moeten er voor zorgen dat de kip een beter leven heeft gehad.

3. Wat wil Jumbo?
Jumbo wil zo veel mogelijk duurzame kip aanbieden. Duurzame kip is kip die goed is voor dier, mens én milieu. Tegelijkertijd willen wij dat onze klanten die kip kunnen kopen die zij willen én kunnen betalen.

Jumbo wil ook niet dat de kip een slecht leven heeft gehad en wil er samen voor zorgen dat de kip het beter krijgt. Echter, de oplossing hiervoor is complex omdat wat goed is voor het dier niet altijd goed is voor de mens, het milieu of de portemonnee.

4. Wat bedoelt Jumbo met duurzame kip?
Duurzame kip is kip die goed is voor dier, mens én milieu.

Daartussen moet een balans worden gevonden. Want niemand wil alleen de focus op dierenwelzijn leggen als dat ten koste gaat van gezondheid en milieu, bijvoorbeeld als kip uit Oost-Europa gehaald moet worden. Niemand wil de Nederlandse kippenhouders economisch te gronde richten door hen niet de tijd te geven om hun productiemethoden aan te passen. En niemand wil kip zo duur maken dat de consument deze niet meer wil of kan betalen.

5. Wat voor soorten kip verkoopt Jumbo?
Jumbo verkoopt drie soorten kip:

Gewone kip (prijs kipfilet: 7,69 Euro/kg)
Kip met het Jumbo Bewust label, met 1 ster van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming (prijs kipfilet: 10,90 Euro/kg)
Biologische kipproducten onder het merk Bio+, met drie sterren van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming (prijs kipfilet: 24.98 Euro/kg)

6. Waarom verkoopt Jumbo nog steeds gewone kip/plofkip?
Er is momenteel nog te weinig vraag en aanbod van duurzame kip zoals de kip met 1 ster van de Dierenbescherming

De consument moet duurzame kip willen kopen en deze ook kunnen betalen. Immers, de prijs hiervan is hoger dan gewone kip. Daarnaast moet de kippensector de duurzame kip in voldoende mate kunnen leveren. En de winkels moeten het vervolgens aan hun klanten aanbieden.

Als het prijsverschil tussen gangbare en duurzame kip minder wordt, zullen meer consumenten duurzame kip gaan kopen. Daarom proberen wij samen met onze kipleveranciers de prijs van duurzame kip zo aantrekkelijk mogelijk te krijgen.

7. Wanneer is alle kip duurzaam?
Het duurt enkele jaren voordat echt alle kip in de supermarkten duurzaam is. De Nederlandse supermarkten hebben afgesproken in 2020 alleen nog duurzaam vlees in de schappen te hebben. Jumbo heeft de ambitie om dit gezamenlijk al eerder te realiseren. We streven er nu naar ons hele vleesassortiment 2016/2017 duurzaam te kunnen aanbieden.

8. Waarom duurt het zo lang? Kan dat niet eerder?
Helaas niet. Er is nog onvoldoende aanbod van duurzame kip. Ook kunnen of willen nog niet alle consumenten de duurdere duurzame kip betalen.

Het is niet mogelijk om zo maar in één keer naar duurzame kip over te schakelen. De kippenhouders moeten daar hun bedrijfsvoering op aanpassen. Zo moeten nieuwe kippenrassen worden ontwikkeld en moet er veel meer ruimte worden gemaakt. Dit kost tijd (en geld).

9. Wat doet Jumbo aan het snel verduurzamen van kip?
De oplossing komt alleen sneller dichter bij als alle partijen samenwerken. Daarom werken wij met de kippensector en de andere partijen in de keten al geruime tijd samen om zo snel mogelijk meer duurzame kip te kunnen gaan aanbieden.
Op deze manier hebben wij het afgelopen jaar het aandeel duurzaam vlees vertienvoudigd en is al het varkensvlees, Ierse rundvlees, kalfsvlees en lamsvlees in de Jumbo schappen al duurzamer. Het aandeel duurzame kip loopt daar nog wat op achter, maar we hebben dit aandeel het afgelopen jaar bijna weten te verdubbelen. Maar we zijn er nog niet.

10. Waarom haalt Jumbo geen kip die een beter leven heeft gehad uit het buitenland?
Als wij kip uit het buitenland halen, laten wij de Nederlandse kippensector in de steek. Daarnaast betekent kip uit het buitenland halen extra belasting van het milieu door de extra transportkilometers. Ook voldoet niet alle kip uit het buitenland aan onze kwaliteitseisen en laten de arbeidsomstandigheden in met name Oost-Europa vaak nog te wensen over.

11. Wat vindt Jumbo van de acties van Wakker Dier?
We delen het doel van Wakker Dier om de kip in de Nederlandse supermarkt zo duurzaam mogelijk te maken. We vragen ons wel af of de campagne van Wakker Dier hieraan bijdraagt. Wakker Dier gaat voorbij aan wat hun aanpak betekent voor het milieu, de gezondheid en de Nederlandse kippensector. Hierbij spelen ook de beschikbaarheid, de prijsstelling en de wensen van de klant een bepalende rol.'

(PvWK - bronnen: Jumbo, Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken