Unilever meer groei met minder omzet

Unilever meer groei met minder omzet
  • Food-en-retail
  • 22 jan 2014 @ 15:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkFood

Unilever heeft in het vierde kwartaal de groei weer iets weten te versnellen. De totale omzet daalde ten opzichte van een jaar eerder en het derde kwartaal, maar de onderliggende omzetgroei lag hoger dan in de voorgaande periode. De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten had nog last van de zwakke economie in de ontwikkelde markten en de dure euro, maar wist de winst wel op te voeren.

De totale omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 11,8 miljard euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 12,6 miljard euro. Voor heel 2013 daalde de omzet met 3 procent tot 49,8 miljard euro. Daarmee kwam Unilever weer uit onder de grens van 50 miljard, die het in 2012 juist net wist te overschrijden, meldt het ANP. De producent van merken als Dove en Ola wist over heel 2013 de nettowinst met 9 procent op te voeren tot 5,3 miljard euro, onder meer dankzij kostenbesparingen. Unilever kondigde in december nog aan met 500 miljoen extra de kosten te verlagen. Topman Paul Polman zei dinsdag dat het concern gefocust blijft op sterke winstmarges. Eerder zei Unilever al het aantal merken te reduceren en banen te schrappen, onder meer bij marketing, zoials deze site als eerste meldde. In opkomende markten groeide de omzet onderliggend met 8,4 procent. Unilever sprak van een afzwakkende groei omdat 'economische onzekerheid en zwakke valuta op de vraag van consumenten drukken'. Huët ziet desalniettemin geen problemen voor Unilever. In China realiseerde Unilever in het vierde kwartaal groei in de dubbele cijfers, zei hij tegen het ANP. In Europa gingen de verkopen verder achteruit. De omzet kromp onderliggend zowel in het kwartaal als over heel 2013 met ruim 1 procent. De daling was vooral voelbaar in de tak Levensmiddelen, terwijl 'Persoonlijke Verzorging' nog wel wist uit te dijen. Volgens Huët lijkt de situatie in Europa zich nu te stabiliseren.

Unilever geeft wereldwijd jaarlijks 6,1 miljard euro uit aan marketing- en communicatie, en is daarmee een der belangrijkste spelers in het vak, legde Keith Weed, global chief marketing officer Unilever vorig jaar uit. Klik hier voor het Unilever-nieuws van 6 december over sanering marketeers en merken. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken