A-merk onderscheidt zich amper meer van huismerk
- Food-en-retail
- 7 feb 2014 @ 12:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMerken
- 7 feb 2014 @ 12:15
- Redactie Food en Retail
De Nederlandse consument kiest vaker voor huismerken door de afname van kwaliteitsverschil met a-merken. Ze zien weinig onderscheid meer tussen winkelmerken en A-merken en kiezen daarom steeds vaker voor de goedkoopste. Dit blijkt uit vers onderzoek van onderzoeksbureau GfK en TiasNimbas Business School op basis van cijfers van het j.l. GfK-consumentenpanel.
Dat consumenten steeds vaker kiezen voor een winkelmerk is een trend die al langer gaande is. Het marktaandeel van winkelmerken steeg in de periode van 2003 tot 2012 van 29% naar 45%. Consumenten kopen anders hun boodschappen in: ze kiezen voor goedkopere producten, hebben een sterkere voorliefde voor discounters en kopen minder frequent, maar wel meer per keer. Ook bezuinigen sommigen door minder te kopen. Een van de redenen hiervoor is de economische crisis, maar ook andere factor van het toenemende switchgedrag naar goedkopere merken en winkels speelt een rol. Die switch komt vooral doordat het kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken steeds kleiner wordt.
Prijsbewuster
“De groeiende groep fans van winkelmerken zijn prijsbewuster en kopen eigenlijk enkel en alleen A-merken als deze in de aanbieding zijn. Door het afnemende objectieve kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken zal deze trend zich enkel versterken”, aldus de auteurs Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TiasNimbas Business School en Ton Luijten, methodoloog bij GfK.
Makers van A-merken – zoals Unilever – hebben te maken met een daling van de omzet. Dat komt onder andere door de hoge promotiedruk waar A-merken last van hebben. “A-merken zijn vrijwel voortdurend in de aanbieding. Consumenten anticiperen hierop. Het gevolg is enerzijds een voortdurende subsidiering van trouwe klanten van deze A-merken en anderzijds het bevorderen van switchgedrag met als gevolg een afnemende merken- en winkeltrouw.”
Om de concurrentie aan te kunnen gaan met huismerken, zouden A-merken minder moeten investeren in salespromotie-activiteiten, adviseren de auteurs. “De besparingen die zij hierdoor realiseren zouden zij vooral moeten investeren in innovatie en marketing. Alleen op deze manier kunnen de A-merken leveranciers hun marktpositie verstevigen.”
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- a-merk
- prijs
- consumenten
- ondferzoek
- TiasNimbas Business School
- private label
- huismerk
- prijskopers
- GfK-consumentenpanel
- cijfers
- GfK
- prijsbeukerij
- toegevoegde waarde
- goedkoopste
- imago-loos
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing