A-merk onderscheidt zich amper meer van huismerk

A-merk onderscheidt zich amper meer van huismerk
  • Food-en-retail
  • 7 feb 2014 @ 12:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMerken

De Nederlandse consument kiest vaker voor huismerken door de afname van kwaliteitsverschil met a-merken. Ze zien weinig onderscheid meer tussen winkelmerken en A-merken en kiezen daarom steeds vaker voor de goedkoopste. Dit blijkt uit vers onderzoek van onderzoeksbureau GfK en TiasNimbas Business School op basis van cijfers van het j.l. GfK-consumentenpanel.

Dat consumenten steeds vaker kiezen voor een winkelmerk is een trend die al langer gaande is. Het marktaandeel van winkelmerken steeg in de periode van 2003 tot 2012 van 29% naar 45%. Consumenten kopen anders hun boodschappen in: ze kiezen voor goedkopere producten, hebben een sterkere voorliefde voor discounters en kopen minder frequent, maar wel meer per keer. Ook bezuinigen sommigen door minder te kopen. Een van de redenen hiervoor is de economische crisis, maar ook andere factor van het toenemende switchgedrag naar goedkopere merken en winkels speelt een rol. Die switch komt vooral doordat het kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken steeds kleiner wordt.

Prijsbewuster

“De groeiende groep fans van winkelmerken zijn prijsbewuster en kopen eigenlijk enkel en alleen A-merken als deze in de aanbieding zijn. Door het afnemende objectieve kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken zal deze trend zich enkel versterken”, aldus de auteurs Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TiasNimbas Business School en Ton Luijten, methodoloog bij GfK.
Makers van A-merken – zoals Unilever – hebben te maken met een daling van de omzet. Dat komt onder andere door de hoge promotiedruk waar A-merken last van hebben. “A-merken zijn vrijwel voortdurend in de aanbieding. Consumenten anticiperen hierop. Het gevolg is enerzijds een voortdurende subsidiering van trouwe klanten van deze A-merken en anderzijds het bevorderen van switchgedrag met als gevolg een afnemende merken- en winkeltrouw.”
Om de concurrentie aan te kunnen gaan met huismerken, zouden A-merken minder moeten investeren in salespromotie-activiteiten, adviseren de auteurs. “De besparingen die zij hierdoor realiseren zouden zij vooral moeten investeren in innovatie en marketing. Alleen op deze manier kunnen de A-merken leveranciers hun marktpositie verstevigen.”

(bron: www.tiasnimbas.edu)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken