'Aantal plastic boodschappentasjes kan fors omlaag'

'Aantal plastic boodschappentasjes kan fors omlaag'
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2014 @ 11:40
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMVO

Het aantal plastic tasjes dat winkels aan hun klanten meegeven kan flink omlaag als de mensen worden gewezen op de voordelen van hergebruik. Ook het vragen van een bijdrage van 10 cent per tasje helpt daarbij. Dat blijkt uit een proef van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.

'De combinatie van een financiële bijdrage en een heldere communicatie over de gevolgen voor het milieu maakt dat winkels minder plastic tasjes hoefden uit te delen', aldus de RND. 'Als klanten hun eigen tas meenemen wanneer ze boodschappen doen of gaan winkelen kan het gemiddelde aantal uitgegeven gratis plastic tasjes per aankoop met 48 tot zelfs 77 procent omlaag.'

Mooie resultaten
Aan de proef onder de naam 'Mag het een tasje minder zijn?' werd deelgenomen door winkelketens als Blokker, HEMA en Kruidvat in drie gemeenten: Zoetermeer, Tilburg en Deventer. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) sprak in een reactie in Het Parool van mooie resultaten. De bevindingen sluiten volgens haar goed aan op de inzet om gratis plastic tasjes uit te bannen. 'Met de resultaten onder de arm overleg ik onder anderen met vertegenwoordigers van winkeliers en marktkooplui hoe we daarmee verder kunnen gaan', zegt Mansveld.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken