Nationaal Actieplan voor verduurzaming kledingsector in nieuwe fase

Nationaal Actieplan voor verduurzaming kledingsector in nieuwe fase
  • Food-en-retail
  • 10 feb 2014 @ 11:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PRPolitiek

Brancheorganisaties van de textiel- en kledingindustrie VGT, Inretail & Modint kondigen aan dat het Nationaal Actieplan voor verduurzaming kledingsector een nieuwe fase ingaat. Voormalig links kopstuk Jolande Sap is benoemd als programmamanager. Na een tv-uitzending gisteravond op Brandpunt over de voortgaande praktijken in de kledingindustrie van Bangladesh, waarin mishandelde kinderen geinstrueerd worden wat ze tegen inspecteurs moeten zeggen, lijken deze maatregelen niet overdreven.

'Kijk op dit moment naar een schokkende verborgen camera-reportage van Brandpunt over meisjes van 13 die 80 uur per week in textielfabrieken in Bangladesh moeten werken om de quota van Westerse kledingmerken te halen. Ze worden geslagen, mogen niet drinken en niet naar het toilet en wordt geleerd wat ze moeten zeggen als een westerse controleur de fabriek bezoekt. Te erg.'

Dit is een van de vele verbolgen reacties op Facebook die momenteel te lezen zijn, in dit geval van Martijn de Vreeze, over de uitzending van Brandpunt zondagavond. Dat de brancheorganisaties van de textiel- en kledingindustrie meer grip op hun (productie)keten willen krijgen, valt na zo'n uitzending te begrijpen en te prijzen. Al eerder kwamern misstanden naar buiten, zoals grote branden in onveilige fabrieken.

De brancheverenigingen hebben MVO Nederland aangesteld om de uitvoering van het plan te begeleiden en de werkgroepen uit het plan te ondersteunen. Vanuit het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking wordt 125.000 euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het plan van aanpak. In dit plan zijn concrete doelen opgenomen waarmee de sector in nauwe samenwerking met internationale ngo's, vakbonden en overheden de sector wil verduurzamen. Ondernemers gaan in werkgroepen onder meer aan de slag met een mondiaal beleid voor leefbaar loon, veilige arbeidsomstandigheden, vrijheid van vakvereniging, vermindering van chemicaliëngebruik en ondersteuning voor de aangesloten bedrijven om meer grip op hun (productie)keten te krijgen.

Het uitgangspunt van het plan is dat ook de kleinere spelers in de sector kunnen bijdragen aan het behalen van de gestelde doelen. Minister Ploumen heeft eerder al alle bedrijven in de textiel- en kledingsector opgeroepen zich aan te sluiten bij het plan. Bij de officiële presentatie ervan, op 20 juni 2013, prees ze de ambitieuze doelen van het plan en beloofde ze actief betrokken te blijven bij de uitvoering ervan. De financiële steun van het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is daarvan het bewijs.

“Wij zien dit als erkenning van onze ambities die wij als drie branches in de textiel en kledingsector delen op het gebied van internationaal mvo”, aldus Han Bekke, voorzitter MODINT, eveneens namens de drie brancheorganisaties in hun persbericht. “De brancheorganisaties hebben de handen ineen geslagen om de sector als geheel - en in nauwe samenwerking met internationale ngo’s, vakbonden en overheden - te verduurzamen. Wij zetten deze stap op het gebied van verduurzaming, maar we maken ons ook hard voor samenwerking op Europees of zelfs mondiaal niveau.”

Jolande Sap, voormalig politiek leider van GroenLinks, zal als programmamanager voor MVO Nederland het werk van de werkgroepen coördineren. “Dit is een unieke kans voor de kledingsector. Het komt er nu op aan de plannen om te zetten in acties waar mens en milieu echt baat bij hebben. Ik maak me daar graag samen met alle betrokken partijen sterk voor”, aldus Sap. Zij wordt ondersteund door Saskia Pepping, projectmanager bij MVO Nederland. Het team van MVO Nederland roept op korte termijn de werkgroepen bijeen die in het actieplan staan beschreven.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken