EU vraagt om verdere aanscherping voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen
- Food-en-retail
- 18 mrt 2014 @ 12:06
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PolitiekFood
- 18 mrt 2014 @ 12:06
- Redactie Food en Retail
Scherpere zelfregulering voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen. Dat is een van de wensen van The European Action Plan on Childhood Obesity dat eind februari werd gelanceerd tijdens een conferentie in Athene, meldt de Bond van Adverteerders BVA.
In het plan wordt erkend dat groeiend overgewicht onder kinderen van 0-18 jaar niet alleen een zaak van marketeers is, maar dat het een breed maatschappelijk probleem is dat dus ook vanuit diverse hoeken moet worden aangepakt. Toch wordt ook verwacht dat de voedingsmiddelenindustrie in alle lidstaten nog meer zijn verantwoordelijkheid neemt.
In het plan wordt de door wereldwijde adverteerderskoepel WFA ondersteunde EU Pledge genoemd als een zeer relevant initiatief van de branche. In deze EU Pledge belooft een groep multinationale voedingsmiddelenadverteerders geen reclame te richten op kinderen jonger dan 12 jaar, tenzij deze voldoet aan een reeks voedingskundige criteria.
Van de EU rapporteurs mogen de beloften sterker. Dat wil zeggen dat de regels zich niet moeten toespitsen op tv-reclame, maar ook op marketingactiviteiten via andere media zoals instore, promotionele acties, online reclame en reclame via social media.
Samengevat vraagt het plan van de industrie:
- Scholen vrijmaken van marketing voor ‘minder gezond’ voedsel en dranken
- Consolidatie van de voedingskundige criteria uit de EU Pledge, waarmee ze algemeen geldend moeten worden per 2016
- Formuleren van reeks aanbevelingen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar via tv, internet, sportevenementen etc, waarbij de Pledge als basis kan dienen (doelstelling: 30 procent van de lidstaten met dergelijke aanbevelingen)
- Aanbieders van mediadiensten aanmoedigen om strengere gedragscode audiovisuele reclame gericht op kinderen voor ‘minder gezonde voeding’ te implementeren (doelstelling: 80 procent van de lidstaten implementeert deze regels uit de Audiovisuele Mediarichtlijn)|
(bron: BVA)
Lezers van MarketingTribune kunnen hier het complete rapport terugvinden.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- BVA
- MVO
- EU Pledge
- Bond van Adverteerders BVA
- kinderen
- WFA
- Europa
- The European Action Plan on Childhood Obesity
- wetgeving
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing