Consument geen idee van eigen zoutconsumptie
- Food-en-retail
- 10 apr 2014 @ 13:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 10 apr 2014 @ 13:00
- Redactie Food en Retail
De consument heeft geen idee van zijn eigen zoutconsumptie. Slechts 30% van de Nederlanders geeft aan dat ze veel of te veel zout eten, in een onderzoek van Trendbox en Food for Food. Dit komt totaal niet overeen met de statistieken over de werkelijke zoutconsumptie, waaruit blijkt dat we te veel zout eten.
Volgens de onderzoeksresultaten die het RIVM in 2012 publiceerde krijgt 85% van de bevolking te veel zout binnen. De aanbevolen maximum richtlijn is 6 gram per dag, en zowel mannen als vrouwen zitten hierboven. De voorkeur heeft zelfs om slechts 2 tot 3 gram zout binnen te krijgen. We krijgen gemiddeld 7,5 tot 8,5 gram zout binnen per dag. Met uitschieters naar 12 gram.
We kunnen hieruit opmaken dat de consument geen flauw idee heeft van hoeveel zout hij binnenkrijgt, stellen de foodmarketing-experts van bureau Food for Food uit Wageningen. 'De Nederlander is zich niet bewust hoeveel zout er in voedingsmiddelen verwerkt is, en denkt bij deze vraag aan het zout dat uit het zoutvaatje komt. Waarschijnlijk is hij zich er ook niet bewust van hoe schadelijk te veel zout kan zijn. Het is voor de meeste consumenten onduidelijk wat het gevolg is van te veel zout, in tegenstelling tot andere voedingstoffen. Want bij te veel suikers of vet word je dik, bij te weinig vezels krijg je darmproblemen en bij te weinig vitamines gaat je weerstand naar beneden. Te veel zout heeft in de meeste gevallen een lange termijn effect op de gezondheid, dat zich uiteindelijk uit in hart- en vaatziekten of nierproblemen.'
De voedingsmiddelenindustrie is sinds enkele jaren actief met het verlagen van de hoeveelheid zout in producten. Omdat zelfregulering niet werkt worden vanuit de Consumentenbond en de Hart- en Nierstichting zelfs wettelijke regelingen geëist om meer effect te bereiken. Het effect zou extra groot zijn als ook consumenten hun voedingspatroon gaan aanpassen. De bewustwording van de eigen zoutconsumptie is hierbij noodzakelijk. Maar dat heeft nog een lange weg te gaan en de vraag is of het haalbaar is, want zout is een belangrijke smaakmaker en daardoor moeilijk te weerstaan.
(bronnen: Food for Food en onderzoek RIVM 2012)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- onderzoek
- wetgeving
- verantwoordelijkheid
- Food for Food
- zilt
- RIVM
- Hart- en Nierstichting
- gezond
- nieren
- Trendbox
- eten
- lichaam
- overmaat
- zoutconsumptie
- Consumentenbond
- zout
- consument
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing