Jumbo-ontbijt voor kinderen op Koningsdag oogst kritiek wegens 'ongezondheid'
- Food-en-retail
- 24 apr 2014 @ 12:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - SponsoringFoodMaatschappij
- 24 apr 2014 @ 12:14
- Redactie Food en Retail
Het Voedingscentrum waarschuwt dat het 'Koningsontbijt' dat morgen op talloze scholen wordt geserveerd 'heel slecht' is voor kinderen. Retailmerk Jumbo is verantwoordelijk voor de samenstelling. 'Het is de bedoeling dat de kinderen een gezonde sportdag hebben, maar 's ochtends krijgen ze eten voorgeschoteld dat vol zit met suiker', aldus Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum.
Het Jumbo-ontbijt gaat op veel basisscholen vooraf aan de zogenoemde Koningsspelen, een reeks sportieve activiteiten voor jongere kinderen. Bij het gesponsorde ontbijt zitten echter ook ongezonde producten als hagelslag en pindakaas, die volgestopt zitten met geraffineerde suikers. Dit is een lichaamsvreemde stof die verslavend is en schade kan aanrichten aan tanden en organen van kinderen in de groei. Ook tast te veel suiker de smaakzin van scholieren aan. Door toenemende kritiek van consumenten op het overdadig suikergebruik in Nederlandse voeding, maar ook door politici zoals de Amsterdamse VVD-er Erik van den Burg gaan bij steeds meer foodmarketeers de ogen open. Kindervergiftiging door te veel suiker is onwenselijk. Overigens blijkt ook suiker te worden toegevoegd aan producten waarin je het niet verwacht, zoals ketchup en sommige melk. Op zoek naar alternatieven wordt er inmiddels door veel foodmerken druk geexperimenteerd met lagere doses slechte suiker in hun producten maar ook met suikervervangers als stevia.
Gesprekken met Jumbo zinloos
Vorig jaar werden de Koningsspelen - en het Koningsontbijt - voor het eerst gehouden in het kader van de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Dit jaar doen volgens een woordvoerster van Jumbo ongeveer 1,3 miljoen kinderen op 5400 basisscholen mee. Het Voedingscentrum heeft de afgelopen maanden naar eigen zeggen meerdere gesprekken gehad met Jumbo over het ontbijt en de keten zelfs afgeraden het op deze manier te doen. 'We hebben duidelijk tegen Jumbo gezegd: "dit is niet goed, je moet het niet doen", maar zij kiezen ervoor het toch door te zetten', aldus Cohen vandaag in Metro. Hij noemt het ontbijt 'geen goed teken' en 'een paar stappen terug'. In een reactie zegt Jumbo het jammer te vinden dat het Voedingscentrum 'deze feestelijke dag aangrijpt om hun punt te te maken'. De volledige reactie van Jumbo staat hier. Op Distrifood staan enkele bondige reacties, zoals 'Voedingscentrum moet niet zo zeuren, goed gedaan Jumbo '. PR-technisch is dat nog maar de vraag. Waarschijnlijk levert flinke stappen maken in de suikerreductie meer op. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- ontbijt
- pindakaas
- politiek
- Distrifood
- obesitas
- Koningsspelen
- Voedingscentrum
- foodwatch
- rel
- FNLI
- geraffineerde suiker
- hagelslag
- Felix Cohen
- Erik van den Burg
- suiker
- retail
- kindervergiftiging
- ongezond
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing