Voorlichting cruciaal tegen plastic tassen

Voorlichting cruciaal tegen plastic tassen
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2014 @ 15:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOWinkelen

Het gebruik van lichtgewicht plastic tasjes moet sterk teruggedrongen worden. Dat besliste het Europees Parlement vandaag. Het gebruik van de dunne plastic tas moet in 2019 met 80% zijn afgenomen. Dit soort tassen komt volgens het Europees Parlement vaak terecht in het milieu. Detailhandel Nederland benadrukt dat ondanks de vele initiatieven die er vanuit de sector al ondernomen worden, een gerichte consumentenvoorlichting vanuit de overheid onontbeerlijk is in de strijd tegen de plastic tas.

De nieuwe regels zijn specifiek van toepassing op de dunne soort plastic tasjes (<50 micron). Het Europees Parlement stelt verschillende mogelijkheden aan de lidstaten voor om deze reductie gezamenlijk te behalen, zoals beprijzing of een totaal nationaal verbod.

Ontmoedigingsbeleid
Secretaris Europa bij Detailhandel Nederland, Dorine van Woerden: 'In Nederland zijn al veel initiatieven van winkeliers om het gebruik van plastic draagtassen terug te dringen. Maar de invloed van een ontmoedigingsbeleid vanuit de winkelier kent zijn grenzen. Geheel terecht stelt het Europees Parlement dat consumentenvoorlichting door de overheid cruciaal is bij het terugdringen van het gebruik van de plastic tassen. Consumenten ervaren het verschaffen van plastic tasjes door de winkelier nu als een service, zeker bij grotere aankopen.'

Voorlichting
Dit blijkt ook uit een pilot van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en de Raad Nederlandse Detailhandel. Hier werd geconcludeerd dat een vermindering van het gebruik van plastic tassen mogelijk is, mits er goede voorlichting wordt gegeven. Gerichte voorlichtingscampagnes vanuit de overheid in samenwerking met de detailhandel verhogen het bewustzijn bij de consument, zodat ook de consument de veranderende service in de winkel begrijpt, stelt Detailhandel Nederland. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken