Douwe Egberts neemt Jacobs over: JDE

Douwe Egberts neemt Jacobs over: JDE
  • Food-en-retail
  • 7 mei 2014 @ 16:24
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodZakelijk

Douwe Egberts en zijn Amerikaanse branchegenoot Mondelez voegen hun koffieactiviteiten samen. Dat maakten de twee ondernemingen woensdag bekend. Door de fusie ontstaat een koffieproducent met een jaaromzet van ruim 7 miljard dollar (5 miljard euro). Mondelez is in Nederland bekend van merken als Jacobs en Carte Noir.

Het nieuwe bedrijf gaat Jacobs Douwe Egberts heten en zal gevestigd zijn in Nederland. Mondelez ontvangt in totaal vijf miljard dollar in contanten en zal daarnaast een belang van 49 procent houden in het fusiebedrijf. De overige 51 procent komt in handen van de Duitse investeerder J.A. Benckiser (JAB), die Douwe Egberts (voluit DE Master Blenders 1753) vorig jaar van de beurs haalde. Het Nederlandse koffiebedrijf Douwe Egberts zag zijn omzet vorig jaar dalen met 6 procent, naar 300 miljoen euro. DE heeft last van de groeiende populariteit van andere koffiemerken, zoals Nespresso. 

Merken onveranderd
Bij DE werken wereldwijd 7.500 mensen. Door de fusie ontstaat een koffieproducent met een jaaromzet van ruim vijf miljard euro. Mondelez is in Nederland bekend van merken als Jacobs en Carte Noir. Beide bedrijven veranderen de namen van hun bekende merken zoals Senseo, L'Or en Tassimo niet. Het merk DE is door de koffiemarketeers diep in het Nederlands collectief geheugen verankerd door een decennia consistente campagne met de slogan 'Douwe Egberts koffie, lekkere koffie.' (PvWK, bronnen: ANP, AFN, Nu)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken