Marketeer doet te weinig met m-commerce

Marketeer doet te weinig met m-commerce
  • Food-en-retail
  • 7 jul 2014 @ 11:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingVerkoopEvenement

Retailers en fabrikanten laten de mogelijkheden van mobiele technologie versloffen. 57 procent van alle smartphone-gebruikers staat open voor een app van hun favoriete merk, terwijl apps nauwelijks nog een communicatierol hebben. Hetzelfde valt te zeggen voor mobile video messaging: hartstikke interessant, nauwelijks nog gebruikt. Deel 2 van het verslag van het jaarlijkse retailevent van klantcontactbureau Yourzine door Hugo Schrameyer.

Zonder oplettendheid voor ict-trends wordt het voor de marketeer steeds lastiger om aan te haken bij actuele communicatiekansen. Dat was misschien wel de belangrijkste les op het jaarlijkse retailevent van klantcontactbureau Yourzine, dat gisteren werd gehouden in het Gelderse plaatsje Bruchem. De presentaties kwamen er niet uit de koker van mannen in pak, maar van trendy dertigers en veertigers. Geen stropdas, maar jeans. En ze zijn geen directeur van gevestigde marketingbureaus, maar van veelbelovende start-ups.

In bed
Robert Leefmans behoort ook tot dat clubje. Van hem is het percentage dat 57 procent open staat voor een app van hun favoriete merk. Robert is tegenwoordig directeur (en oprichter) van Notificare, een bedrijf dat mobile marketing-oplossingen ontwikkelt voor bedrijven. Hij vindt het werkelijk onbegrijpelijk dat bedrijven zo weinig gebruik maken van de communicatiemogelijkheden die apps bieden. Marketeers dromen van direct contact met individuele shoppers. Die dromen worden nu werkelijkheid. ‘Mensen dragen smartphones in hun broekzak, bijna op de huid. Sterker nog, mensen hebben hun smartphone naast zich op hun kussen liggen. Als marketeer heb je dus de kans om direct met de klant in bed te communiceren. Hoe mooi wil je het hebben als merk? Inmiddels weten we hoe we social media-kanalen moeten beheersen, maar we hebben nauwelijks oog voor de communicatiekansen van apps.’

Wijnaanbieding
De techniek holt harder dan marketeers kunnen bijbenen. Het is technisch gezien goed mogelijk om via geofencing- en ibeacon-technologie shoppers vlakbij en in de winkel te bereiken. Hunkemöller is één van de weinige winkelketens in Nederland die hier actief mee experimenteert, terwijl het verder relatief rustig blijft aan het retailfront. ‘De supermarkt heeft verkoopdata. Als die een wijndrinker bij binnenkomst een attractieve wijnaanbieding op zijn smartphone presenteert van zijn favoriete merk, dan staat die shopper daar zeker voor open.’

Mobile video
Door de almaar opklimmende penetratie van smartphones (60 procent van alle Nederlanders heeft er één op zak) wordt het apparaat bovendien steeds interessanter als video messaging-device. Ook daar moeten marketeers meer mee stoeien, vindt Daan Bemelmans, oprichter van mobile video-aanbieder Clypper. Ook hij sprak als inleider op de happening. Video messaging staat nog maar aan het begin van verdere doorbraak, meent Daan. De komende drie jaar gaat de populariteit van mobile video vertienvoudigen, in 2018 bestaat 70 procent van alle mobiele data uit videocontent. En daar kun je als fabrikant of retailer prachtige dingen mee doen.

Zestig seconden
Tot de verbeelding sprekend voorbeeld is dat van voetbalclub Benfica. Die kent 350 duizend leden van het eigen tv-kanaal. En die betalen allemaal 3,99 euro per maand om dagelijks een video-update van 60 seconden te zien met het laatste Benfica-nieuws. Door nieuwe interactieve mogelijkheden bestaan er ook andere businessmodellen, die in de context van retail- en fabrikantenmarketing misschien nog interessanter klinken. Voorbeeld: een hockey-instructievideo met tophockeyster Maartje Poumen. Wie gedurende haar instructievideo op zijn smartphone tikt, komt direct in contact met de verkoper van hockeysticks. Of denk – ander (fictief) voorbeeld – aan een video met een dj achter z’n draaitafel, het type dat z’n handen in de lucht spreidt. Leuk T-shirt heeft die aan. Welk merk? Gewoon even op klikken, kom je als shopper direct in de webshop van de kledingaanbieder.

tekst: Hugo Schrameyer

Klik hier voor deel 2 van het verslag van het retailevent van Yourzine

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken