Ontwerp Apple-winkel mag beschermd worden

Ontwerp Apple-winkel mag beschermd worden
  • Food-en-retail
  • 14 jul 2014 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMerkenMobile

Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat het design van Apple-winkels in de Europese Unie kan worden geregistreerd als merk. Het hof weersprak daarmee een beslissing van de Duitse patentautoriteit, die eerder copyrightbescherming van de winkelindeling had afgewezen.

Het patent dekt onder meer de belichting, de meubels en de schappen van de winkels, en de lay-out van de Genius Bar, waar klanten die problemen met hun Apple-producten hebben terecht kunnen.

Onderscheidend genoeg
Het hof vindt dat het ontwerp van een verkoopruimte een merk kan zijn als het ontwerp onderscheidend is. Voor een tekening die de inrichting van een verkoopruimte afbeeldt, hoeven geen andere beoordelingscriteria te worden toegepast dan voor andere soorten tekens. Zo luidt de uitspraak van het Hof.

3-D
Apple diende al in 2010 in de Verenigde Staten een driedimensionaal ontwerp van de winkel in als patent. Het octrooibureau in Duitsland weigerde vorig jaar eenzelfde patentaanvraag. De Duitse patentrechter die de zaak vervolgens in behandeling nam, vroeg het hof in Luxemburg om advies. (Bron: nieuws.nl)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken