Succes van Oranje op WK zorgt voor nachtelijk online shoppen
- Food-en-retail
- 9 jul 2014 @ 15:07
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebWK Voetbal
- 9 jul 2014 @ 15:07
- Redactie Food en Retail
Afgelopen zaterdag keken bijna 7,5 miljoen Nederlanders hoe Oranje tijdens het WK de penaltyreeks won van Costa Rica. Beslist.nl, het grootste online winkelcentrum van Nederland, vroeg zich af welke invloed deze wedstrijden nu eigenlijk hebben op het online shopgedrag van consumenten en zette de feiten en cijfers hierover op een rijtje.
Hieruit blijkt dat als het Nederlandse elftal in actie komt het aantal online shoppers gemiddeld met ruim 45% daalt. De bezoekers die wel online op zoek gaan naar producten, zoeken voornamelijk naar kleding, meubels en woon- en tuinaccessoires.
Nachtelijke pieken
Opvallend is dat na de wedstrijd het bezoekersaantal zich vrij snel weer herstelt en zowel na de wedstrijd tegen Spanje op 13 juni als na de wedstrijd tegen Costa Rica op 5 juli zijn zelfs midden in de nacht extreme pieken te zien. Afgelopen zaterdag op zondagnacht lag het bezoekersaantal om drie uur s ‘nachts zelfs bijna vier keer zo hoog als normaal en ook om vier uur s ’nachts waren nog ruim 7000 mensen online aan het rondneuzen. Dit aantal is 2,5 keer zo hoog als normaal gesproken zaterdagnacht op dat tijdstip. Tijdens deze nachtelijke piekmomenten waren met name oranje t-shirts erg in trek.
Shoppen tijdens de wedstrijd
Ondanks dat het aantal bezoekers tijdens de wedstrijden van Oranje behoorlijk daalt, zijn er nog wel degelijk mensen die online shoppen. De producten waar het meest naar wordt gezocht terwijl Oranje in actie is zijn kleding, waaronder veel sneakers jurken en bikini’s, meubels en tuinartikelen. Tijdens de wedstrijd tegen Chili op 23 juni werd er van de vijf wedstrijden het meest online geshopt en daalde het percentage bezoekers ‘slechts’ met 34%. Dit is hoogstwaarschijnlijk te verklaren door het feit dat Oranje ook zonder deze wedstrijd te winnen al door was naar de kwartfinale.
Speeldag vs. reguliere dag
Beslist.nl heeft het online shopgedrag tijdens de speeldagen vergeleken met 'normale' dagen en hierbij zijn standaard hetzelfde tijdstip en dezelfde dag geselecteerd. Hieruit werd geconcludeerd dat het aantal online shoppers tijdens de speeldagen enorm daalt. Tijdens de wedstrijd tegen Costa Rica op zaterdag 5 juli lag om tien uur s ’avonds het bezoekersaantal zelfs ruim 56% lager dan op een ‘normale’ zaterdagavond.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Costa Rica
- consumenten
- aankoopgedrag
- website
- surfen
- Beslist.nl
- Beslist.nl
- Oranje
- online
- online winkelcentrum
- WK
- penaltyreeks
- webshop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing