Consumentenbond hekelt onduidelijkheid over homeopathische middelen
- Food-en-retail
- 29 aug 2014 @ 14:33
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 29 aug 2014 @ 14:33
- Redactie Food en Retail
Sinds de zomer van 2013 mogen homeopathische middelen alleen nog maar verkocht worden zonder uitleg op de verpakking en in de bijsluiter waarvoor ze bedoeld zijn. Dit omdat de werking nooit wetenschappelijk is aangetoond. Deze maatregel van minister Schippers blijkt in de praktijk tot veel verwarring te leiden. Daarom roept de Consumentenbond de beleidsmakers van het ministerie van VWS op zich nog eens te buigen over de (on)begrijpelijkheid van deze regeling voor consumenten, en een verbetering door te voeren.
Een steekproef van de Consumentenbond laat zien dat er nog steeds oude - foute - verpakkingen in de schappen en op websites staan. 'Verwarrend is ook dat in veel winkels de homeopathische middelen tussen traditionele kruidengeneesmiddelen en voedingssupplementen staan en dat medewerkers de verschillen niet altijd kennen. Consumenten moeten goed kunnen kiezen en daarom geïnformeerd worden over de voor- en nadelen van reguliere en alternatieve geneesmiddelen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Wat heb je er aan dat er producten in het schap staan als er niet op staat wat je ermee moet? Enige aanduiding van de fabrikant waar hij het middel voor bedoelde, lijkt dan toch voor de hand te liggen; mét de toevoeging dat voor de werking geen wetenschappelijk bewijs is. Daarom onze vraag om de ingreep te herzien.' Om te weten welk middel is bedoeld voor een bepaalde klacht zijn consumenten ook aangewezen op de kennis van de winkelmedewerkers. Zij hebben echter geen schriftelijke informatie over de werking van homeopathische geneesmiddelen meer voorhanden.' De resultaten van het onderzoek staan in de Gezondgids van augustus 2014.
(bron: Consumentenbond)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Consumentenbond
- product info
- politiek
- etiket
- homeopathie
- label
- voorschrift
- alternatieve geneeswijzen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing