Lightwell komt met paskamerlicht in drie standen

Lightwell komt met paskamerlicht in drie standen
  • Food-en-retail
  • 6 aug 2014 @ 16:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieInstore marketingWinkelen

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen niet blij worden van het felle licht in paskamers. Dat was de reden voor de Amsterdamse verlichtingsfabrikant Lightwell om drie jaar geleden nieuw paskamerlicht – genaamd Fitto - te ontwikkelen met drie standen: candle, studio en daylight. De klant staat zelf aan de knoppen.

Henk Janssen, algemeen directeur Lightwell, had samen met zijn vrouw ruim drie jaar geleden een negatieve ervaring in een pashokje van De Bijenkorf. Janssen: ‘Mijn vrouw paste een zwarte broek, en rekende deze vervolgens af. Eenmaal buiten – in het daglicht - zagen we dat de broek bruin was. We maakten de aankoop ongedaan. Het tl-licht in de paskamer had de kleur vertekend. Ik vond dat klantonvriendelijk van De Bijenkorf, het warenhuis dat verder zoveel aandacht aan presentatie geeft. Toen was het idee al geboren om nieuw zacht en sfeervol led licht voor pashokjes te ontwerpen.’

Euroshop Düsseldorf
Janssen zocht contact met ingenieurs uit Delft en het duurde drie jaar voordat Fitto februari dit jaar geïntroduceerd werd op de Euroshop in Düsseldorf. Janssen: ‘Er verschenen in de afgelopen jaren steeds meer wetenschappelijke onderzoeken, waaruit bleek dat 64 procent van de aankoopbeslissingen in de paskamer wordt gemaakt. Als daar aangenaam licht is stijgt de omzet bij retailers met 5 procent. Vrouwen en mannen hebben bij beter licht meer beheersing over hun aankoop.’

M&S in Amstelveen
De eerste klant in Nederland is M&S Mode, die nu in het Amstelveense filiaal zes paskamers met Fito heeft verlicht. Janssen: ‘Andere klanten zijn in het buitenland, zoals Wolford in Oostenrijk en Vögeli in Zwitserland. Verder zijn we in gesprek met grote winkelketens zoals Zara en Desiqual.’
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken