Voedselbanken krijgen boycotgroenten en -fruit
- Food-en-retail
- 27 aug 2014 @ 09:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - VerkoopFood
- 27 aug 2014 @ 09:14
- Redactie Food en Retail
De Nederlandse Voedselbanken mogen het overschot aan groente en fruit gaan uitdelen dat is ontstaan door de boycot door Rusland van deze waren. De Europese Unie is meestal streng als het gaat om het weggeven van groente en fruit, omdat dit gezien wordt als verkapte subsidie. Nu wil de EU echter voorkomen dat al die door de boycot overtollig geworden landbouwproducten op de markt komen en juicht het toe dat ze naar voedselbanken en scholen gaan. Of retailers hier iets van gaan voelen is nog de vraag.
De Europese Unie (EU) vindt het prima dat in Nederland het overschot aan groente en fruit, als gevolg van de Russische boycot, aan voedselbanken wordt gegeven, schrijft Het Parool. Normaal geldt er een limiet van vijf procent van de hoeveelheid geproduceerde vruchten of groentesoorten, maar die geldt nu in deze uitzonderlijke omstandigheden niet. De kosten worden betaald uit de 125 miljoen euro die de EU ter beschikking heeft gesteld als compensatie voor de boycot, meldt De Telegraaf. Als het aantal klanten van de Voedselbanken zich nu niet drastisch uitbreiden, blijft de impact voor supermarkten van deze gratis groenten- en fruitexplosie beperkt. Van verschillende kanten gaan er ook stemmen op om het enorme fruit- en groentenoverschot nu in de hoogste versnelling in te blikken of in te vriezen, omdat het voedsel zo veel langer bewaard kan blijven en tenminste niet (deels) verloren gaat of waardeloos wordt. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing